Recenze: Fénix aneb poválečná identita, kterou nosím

Vydáno: 28.02.2015 18:00 - Pavel Bárta | foto: facebook tvůrce

Pro řadu přeživších se poválečná léta nerovnala bezprostřednímu happyendu, nýbrž se nesla v duchu úsilí o znovuzískání vlastní identity. Otázku, zda-li je vůbec něco takového možné, případně za jakou cenu, si pokládá film Fénix.

FénixRecenzoval/a Pavel Bárta dne 28.02.2015 18:00. Pro řadu přeživších se poválečná léta nerovnala bezprostřednímu happyendu, nýbrž se nesla v duchu úsilí o znovuzískání vlastní identity. Otázku, zda-li je vůbec něco takového možné, případně za jakou cenu, si pokládá film Fénix. Hodnocení: 4
Fénix
Phoenix
Drama
Německo, 2014 , 98 min.

Režie: Christian Petzold
Scénář: Christian Petzold, Harun Farocki, Hubert Monteilhet
Kamera: Hans Fromm
Hudba: Stefan Will
Herci: Nina Hoss, Ronald Zehrfeld, Nina Kunzendorf, Michael Maertens, Imogen Kogge, Kirsten Block, Uwe Preuss, Eva Bay, Jeff Burrell, Sofia Exss, Megan Gay, Claudia Geisler, Daniela Holtz, Max Hopp, Nikola Kastner

Česká premiéra: 26.02.2015

Hodnocení: 8/10
Fénix hodnocení na Kinobox.cz: 67.85 %
Nina Hoss, Ronald Zehrfeld ve filmu Fénix / PhoenixPoválečný Berlín, červen 1945. Poté, co se Nelly vrací z Osvětimi do Berlína, je nucena kvůli rozsáhlému zohavení svého obličeje podstoupit plastickou operaci, jejímž výsledkem – jak alespoň doufá – bude věrná kopie její vlastní tváře. Ač se operace vydaří, válkou poznamenané Nelly odpovědi na její otázky neposkytne. Reinkarnovala se v tu Nelly, kterou bývala před válkou, nebo je pouze jejím stínem, či snad naopak vylepšenou verzí? Nesežehla Osvětim Nellinu identitu jednou provždy v prach, a je pak tudíž nesmyslné se takto ptát?

Již tak tíživá existenční situace se navrch zkomplikuje, když Nelly vyhledá svého manžela Johnnyho, který je zatvrzele přesvědčen o tom, že jeho žena v koncentračním táboře zemřela, a považuje tak Nellin vzhled za pouhou náhodu. I tak se ale rozhodne, že z ní vytvoří věrnou kopii své manželky. Nelly, zprvu ne ze zcela jasných důvodů, na tuto hru přistoupí pod pseudonymem Esther, přičemž svou pravou identitu před Johnnym tají. Začíná tak hra, v níž se vrství jedna maska přes druhou. Hra, jejímž cílem je vzkřísit milovanou osobu, kterou kdysi bývala, ale dost možná se jí už nikdy znovu nedokáže stát. Hra, ve které se navenek zahlazují nedostatky, zatímco uvnitř se odhalují nepříjemné pravdy.

Nina Hoss ve filmu Fénix / PhoenixNěmecký režisér Christian Petzold si pro svůj nejnovější film vybral téma sic zapeklité, leč mezi režiséry značně oblíbené. Modelování vzhledu jedné ženy na základě jiné, jež kdysi bývala osudovou láskou jednoho z (anti)hrdinů, lze nalézt například v kinematografickém klenotu Vertigo od mistra hrůzy Alfreda Hitchcocka. Dalším snímkem, jenž by se dal na teoretické úrovni připodobnit k Fénixovi, je Kůže, kterou nosím od španělského režiséra Pedra Almodóvara.

Již samotný název Almodovarova filmu se dá lehce aplikovat na dilema hlavní hrdinky Fénixe, která se nemůže rozhodnout, jaká z mnoha kůží, které nosí, je pro ni ta pravá. Paralely se dají najít i po obsahové stránce (tj. mužská obsese znovuvytvořit svůj milovaný ženský protějšek) s tím, že Fénix samozřejmě nesahá k thrillerovým extrémům a problematice transgenderové etiky Kůže, kterou nosím. V porovnání s lehce mysteriózním Vertigem a vizuálně vizionářskou Kůží nakládá Fénix s ústředním tématem nejrealističtěji a vydává se nejpřímějším směrem. I tak by si ale díky nepřehlédnutelným analogiím mohl vysloužit podtitul Poválečná identita, kterou nosím.

Nina Hoss, Ronald Zehrfeld ve filmu Fénix / PhoenixPokud by existoval jeden rys, který by dokázal charakterizovat celkovou atmosféru díla, byla by to soustředěnost. Rozhodně to platí o režii Christiana Petzolda, jenž podobný přístup praktikoval i ve svých předchozích filmech, především pak v minulém snímku Barbara. V obou filmech se mu za pomoci minimálních prostředků podařilo přesvědčivě dosáhnout nejisté a tísnivé atmosféry. V případě Fénixe, především v jeho první třetině, je zřetelně přítomna i inspirace filmem noir – a to hlavně po vizuální stránce. V nočních scénách, kdy se Nelly vydává hledat Johnnyho, Fénix vskutku evokuje tento filmový žánr díky využití silného kontrastu mezi světlem a stínem, což pomáhá navodit tu správnou vratkost atmosféry.

Nina Hoss ve filmu Fénix / PhoenixStředobod, ve kterém se protíná nejistota doby se znepokojivým příběhem, představuje hlavní hrdinka v bravurním podání Niny Hoss, dvorní herečky režiséra Christina Petzolda. Jedná se o jejich pátou spolupráci a nezbývá než podotknout, že jim spolupráce svědčí a neustále se zlepšuje. Hoss zde dominuje svým ojedinělým pohledem, který v sobě snoubí neustálou obezřetnost a křehkou zranitelnost – vlastnosti, které si vyzkoušela v již zmiňované Barbaře, aby je ve Fénixovi dovedla k dokonalosti. Stejně jako režisér, i ona podává ojediněle soustředěný výkon. Ronald Zehrfeld, jenž rovněž účinkoval v Barbaře, jí však bohužel není rovnocenným hereckým partnerem. Místy svým toporným herectvím dokonce připomíná přerostlé dítě, které přešlapuje na místě a neví, kam se vydat.

Fénix bohužel obsahuje i pár hlušších míst, díky výbornému závěru nad nimi lze ovšem přimhouřit (alespoň) jedno oko. Konec snímku dosahuje až poetických, nikoli však prvoplánových, výšin. Jeho tichá exploze svou mnohoznačností respektuje celkovou výstavbu díla a navrch dává zadostiučinění svému názvu. Tak jako eponymní bájný fénix dokáže vstát z popela v milionu různých podob, i hlavní hrdinka se dokáže rozhodnout pro tu (alespoň pro ni) správnou poválečnou identitu, kterou bude nosit. Abyste ovšem zjistili, jakou kůži ve finále navlékne, nezbývá než zajít do kin. Fénix si váš čas rozhodně zaslouží.

Originální trailer filmu Fénix


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY