Recenze: Mírně otravní druzí Šmoulové

Vydáno: 06.08.2013 12:00 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Malí modří skřítci se vrací, aby uchránili Šmoulinku před Gargamelem, který ji unesl do Paříže a touží z ní získat šmoulí esenci. Na pomoc si berou i své lidské přátele a doufají, že vše dobře dopadne. Jak moc otravné to je?

Šmoulové 2Recenzoval/a Vratislav Šálek dne 06.08.2013 12:00. Malí modří skřítci se vrací, aby uchránili Šmoulinku před Gargamelem, který ji unesl do Paříže a touží z ní získat šmoulí esenci. Na pomoc si berou i své lidské přátele a doufají, že vše dobře dopadne. Jak moc otravné to je? Hodnocení: 2
Malí modří skřítkové, kterým se říká Šmoulové, se na stránkách komiksu poprvé objevili v roce 1958. Od té doby se dočkali několika seriálů a baví další a další divácké generace. Jejich popularita je tak velká, že se samozřejmě hojně prodávají jejich podobizny a dokonce se nahrávají i CD, kde piditvorové přezpívávají známé hity po svém. A v neposlední řadě musíme připomenout i dva roky starý hraný film, který se setkal se solidním komerčním úspěchem, proto bylo otázkou času, kdy bude následovat pokračování.

Fotografie z filmu Šmoulové 2 / The Smurfs 2S tím máme co dělat právě nyní a stojí za ním de facto tentýž tvůrčí tým. Většina děje se odehrává v Paříži (jasný odkaz na literární původ Šmoulů), kde žije Gargamel, který se stal světově uznávaným čarodějem a mezinárodní celebritou. Podařilo se mu vytvořit i pár nezbedných stvoření, tzv. Neplechů, kteří jsou podobní Šmoulům, jen nejsou modří. K tomuto zbarvení je potřeba šmoulí esence, tudíž se Gargamel rozhodne s pomocí nových tvorů unést Šmoulinku a tajný recept z ní vymámit. Když se mu první část úkolu podaří, vydává se parta čtyř Šmoulů zabránit nejhoršímu a Šmoulinku zachránit a na pomoc si berou i své nové lidské kamarády Patrika a Grace Winslowovy.

Šmoulové 2 jsou de facto kopií jedničky a jejich úroveň je hodně podobná. To tedy znamená, že film je určen primárně dětem prvním stupněm základní školy povinným. Veškerý humor je infantilní, někdo pořád někam padá, vyluzují se tu různé zábavné zvuky, zpívají se vlezlé a po chvíli otravné písně atd. Samozřejmě je vše co nejvíc barevné a pořád se něco děje, aby se děti nezačaly nudit.

S dospělými už je to horší, protože pro ty je tu přichystáno jen pár velmi jemných až nepostřehnutelných dvojsmyslných narážek, které ale zase vzbudí mírné pousmání a maximálně ještě několik popkulturních odkazů na Facebook a další moderní vymoženosti. Jinak se divák starší dvanácti let příliš nebaví, ale opak asi nikdo nečekal.

Neil Patrick Harris, Jayma Mays, Brendan Gleeson ve filmu Šmoulové 2 / The Smurfs 2Samotný scénář totiž nenabízí vůbec nic nečekaného a navíc přichází i s viditelným a po chvíli otravným "morálním" poselstvím o tom, že je jedno, kdo je váš biologický otec, ale záleží na tom, kdo vás vychoval. Ono by ani tak nevadilo, kdyby ho tvůrci nezdůrazňovali v každé druhé větě a neustále na něj neupozorňovali. Jediným dobrým nápadem tak zůstává to, že se z Gargamela stal uznávaný kouzelník, což tu ale na druhou stranu zase není příliš využito.

Oproti předchůdci ovšem musím kvitovat s povděkem zlepšenou kooperaci herců živých s těmi digitálními. Režírující Raja Gosnell se poučil a už není příliš znatelné, že lidští představitelé mluví do prázdné plochy, ba naopak. Vše je velmi přirozené a vypadá tak, jako by Šmoulové byli přímo na place. A to je pochopitelně jedině dobře.

Fotografie z filmu Šmoulové 2 / The Smurfs 2Když už jsem se dostal k "živým" hercům, tak ani v tomto směru žádná změna nenastala. Hank Azaria si Gargamela viditelně užívá a je nesmírně zábavný, což může být ovšem dáno i tím, že jeho postava má jako jediná hlubší motivaci a je v rámci možností dobře napsaná. Neil Patrick Harris je stejně unylý a nevýrazný, jeho žena v podání Jaymy Mays jakbysmet. Tvůrci tentokráte přidali ještě Patrickova otce, kterého si zahrál velmi dobrý Brendan Gleeson, u něhož je ovšem malinko smutné, že se objeví ve filmech podobného typu.

Šmoulové 2 jsou předvídatelný film, který překvapí snad jen tím, že 3D není tak výrazné jako u "jedničky" a je v podstatě zbytečné. Jinak asi splní svůj účel a pobaví ty nejmenší, zvedne prodejnost figurek a různých jiných "šmoulích" výrobků a vytáhne peníze z rodinných rozpočtů, protože chodit na něj bez dětí, postrádá smysl. Nic víc od něj nečekejte a maximálně doufejte, že případné pokračování už nevznikne, protože tohle téma je, zdá se, už vyčerpané.

PS: Pochvalu tentokráte zaslouží i český dabing, který se poměrně povedl, netahá za uši a v drtivé většině využívá neoposlouchané hlasy. Za to tedy rozhodně palec nahoru.

Český trailer filmu Šmoulové 2