Tancuj Matyldo

Recenze: Drama o zákeřné nemoci Tancuj Matyldo zpracovává autenticky prožité situace

Vydáno: 07.12.2023 07:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: Česká televize

Karel Roden a Regina Rázlová předvádějí v dramatu Tancuj Matyldo vynikající herecké výkony v rolích rozvedeného muže a jeho matky, o niž je potřeba se postarat v důsledku propukající Alzheimerovy choroby.

Tancuj MatyldoRecenzoval/a Jan Varga dne 07.12.2023 07:30. Karel Roden a Regina Rázlová předvádějí v dramatu Tancuj Matyldo vynikající herecké výkony v rolích rozvedeného muže a jeho matky, o niž je potřeba se postarat v důsledku propukající Alzheimerovy choroby. Hodnocení: 3.5

Tancuj Matyldo

Tancuj Matyldo
Drama / Komedie
Česká republika, 2023 , 100 min.

Režie: Petr Slavík
Scénář: Petr Slavík, Nataša Slavíková
Kamera: Martin Štrba
Hudba: Michal Pavlíček
Herci: Karel Roden, Regina Rázlová, Antonio Šoposki, Zuzana Kanócz, Simona Postlerová, Natálie Hájková, Eva Leinweberová

Česká premiéra: 30.11.2023

Distributor: Bontonfilm

Karel Roden ve filmu  / Tancuj Matyldo
© Bontonfilm
České drama Tancuj Matyldo vypráví příběh muže (Karel Roden), jehož pracovní i osobní život zásadně naruší nenadálá potřeba postarat se o svou matku (Regina Rázlová), u níž začnou čím dál intenzivněji propukat symptomy Alzheimerovy choroby. Film je společným dílem režiséra a scenáristy Petra Slavíka (zkušeného televizního filmaře a dokumentaristy) a jeho ženy, scenáristky a producentky Nataši Slavíkové, kteří v něm zúročili vlastní zkušenosti z doby, kdy se museli s toutéž nemocí popasovat ve vlastní rodině – postihla totiž před časem Natašinu maminku. Název snímku je inspirován písní Waltzing Matilda, která pojednává o nutnosti nést své břemeno navzdory všem překážkám a životním pádům.

Karel Roden a Regina Rázlová stanuli společně před kamerou vůbec poprvé, vztah mezi spořádaným rozvedeným úředníkem Karlem a jeho spontánní živelnou matkou Matyldou, mezi nimiž došlo během let k jistému odcizení, však vystihli s naprostou přesvědčivostí. Matylda je bývalá operní diva a později barová zpěvačka, zvyklá žít přítomným okamžikem, nic moc dopředu nerozmýšlet a nebrat příliš ohledy na ostatní. Jako osamělá vdova v důchodu ale jednoho dne naletí na špek podvodníkům a přijde o svůj bratislavský byt, takže se přestěhuje i se svým psem k synovi do jeho opečovávaného pražského apartmánu. Karlovi náhlý vpád matky do jeho soukromí způsobuje komplikace, ohrožuje jeho vztah s mladší přítelkyní (Zuzana Kanócz) a narušuje každodenní rutinu. Svou matku Karel u sebe doma nemůže vystát, což mu Matylda oplácí bezohledností, výčitkami a nepořádkem.

Regina Rázlová ve filmu  / Tancuj Matyldo
© Bontonfilm
Film tak zprvu řeší téma „jak naložit s matkou, která se vám nakvartýrovala do bytu a nedaří se jí zbavit“, čímž možná některým připomene nedávnou komedií Přišla v noci. Absurdní situaci ale záhy vystřídá tvrdý náraz do zdi reality, když Matylda propadne zapomnětlivosti a začne ztrácet prostorovou orientaci i jasnou mysl. Po čase již potřebuje nutnou péči, aby si neublížila a měla zajištěny základní potřeby. Ponechat Matyldu v rukách odborníků v pečovatelském domě se však ukáže být nevyhovujícím řešením. Karel tudíž za úplatu angažuje svého osmnáctiletého syna Pavla (Antonio Šoposki), jenž se s ním beztak vídá jen kvůli penězům, aby se o babičku staral on. Pavel je však nespolehlivý floutek, který otcem i jeho životní filosofií založené na nutnosti dodržovat řád a pravidla opovrhuje a jehož chování je vesměs chaotické a značně nezodpovědné.

I přes značné množství dramatických situací a nemalé množství skepse je ale vyznění filmu v konečném důsledku pozitivní a motivační. Finální Karlovo rozhodnutí starat se o nemocnou matku v domácích podmínkách za každou cenu je akcentováno jako jediné správné řešení, které má ve finále přínosný dopad na všechny členy rodiny a na jejich vzájemné vztahy. Petr a Nataša Slavíkovi ostatně vycházeli při práci na scénáři z vlastních prožitků spojených s tím, že nutnost spolupráce při pečování o Natašinu maminku svépomocí s přispěním dvou synů utužila jejich pospolitost a rodinné vazby. Petr Slavík se navíc tomuto tématu věnoval již v televizním dokumentu z roku 2020 Život s Alzheimerem, v němž se zaměřil právě na osudy čtyř různých rodin, jež se rozhodly nespoléhat na ústavní péči a starat se o své nemocné blízké v domácím prostředí.

Karel Roden ve filmu  / Tancuj Matyldo
© Bontonfilm
Vedlejším důsledkem je ale to, že odlišná řešení spojená právě s ústavní péčí nebo s výpomocí odborníků jsou ve filmu prezentována převážně v nelichotivém světle. Snímek odsuzuje nevybíravé praktiky některých pečovatelských domů a stejně tak i laxní přístup pracovnic sociálních služeb či úřednic rozhodujících o uznávání finančních příspěvků na péči o nemocného. Tvůrci tak sice skrze svůj film reflektují různé negativní zkušenosti se systémem a institucemi nakládajícími s pacienty trpícími Alzheimerovou chorobou, nicméně jejich sdělení, že jediný skutečně humánní a správný způsob, jak se starat o nemocného příbuzného, je doma v rodinném kruhu, vyznívá kvůli tomu jednostranně a zaujatě. To, že do filmu otiskují vlastní pohled na věc, je proto velkým přínosem spíše díky řadě jiných aspektů.

Tou hlavní předností je, že veškeré dění spojené s onemocněním Alzheimerovou chorobou ve filmu vyznívá mimořádně realisticky. Od tvůrců je až odvážné, že byli ochotni znovu prožívat a rekonstruovat mnohé situace, které zažívali ve skutečném životě s vlastní maminkou/tchyní. V některých tragikomických okamžicích, třeba když Matylda uvaří jahodové knedlíky, avšak na jahodovou náplň zapomene, se přirozeně snoubí úsměvnost daného momentu s mrazením v zádech z očekávání čehosi zlého. Regina Rázlová je fantastická a je i skvěle režijně vedená k bezduchým nepřítomným výrazům, hysterickým výlevům, pozvolnému rozpadání Matyldiny osobnosti i náhlým procitnutím a rozjasněním mysli během světlejších chvilek, když třeba v televizi pozná v nějaké zpěvačce bývalou kolegyni. Její výkon tvoří spolu s výkonem Karla Rodena nejlepší složku celého filmu.

© Bontonfilm
Na věrohodnosti pak příběhu naopak ubírají některé modelové situace, s nimiž se ve scénáři pracuje kvůli zvýšení dramatického efektu. Karel kupříkladu ve filmu vykonává profesi exekutora, v níž není příliš prostoru pro kompromisní lidský přístup nebo výčitky svědomí. Je kvůli svému povolání nucen snášet odsuzující urážky a opovržení nejen od veřejnosti, ale i od vlastní rodiny. V rámci příběhu si pak projde dramatickým obloukem, jenž v něm probudí soucit s těmi, jimž osud znenadání nadělil do života nečekanou tragédii. Pavel je zas vykreslen jako mimořádně problematický syn, jemuž pro soustavnou nedbalost a lhostejnost nelze svěřit žádný zodpovědný úkol, i on však v průběhu děje dojde napravení. Některé tyto klíčové změny jsou ale ve scénáři realizovány příliš zkratkovitě. S některými motivy příběh pracuje důsledně a přirozeně (rodinný prsten), jiné zas nechává ke škodě věci vyznít do ztracena (zatoulaný pes nebo zjevně stupňované napětí mezi Pavlem a jeho arogantním dealerem marihuany, jemuž Pavel přebere holku).

Po řemeslné stránce ale filmu není co vytýkat, především zaujme jeho práce s barevným tónováním a také místy příjemně poetická kamera Martina Štrby. Film občas upadá při práci s postavami do schematičnosti a jeho snaha mravokárně naznačovat, jaké životní hodnoty by měly být ty správné, je tu a tam pro svou manipulativnost mírně otravná. I tak ale převládá dojem civilnosti a emocionální opravdovosti přinejmenším v kontextu toho, že film Tancuj Matyldo zpracovává závažné téma zákeřné nemoci a snahy se s ní nějak vypořádat prostřednictvím autenticky prožitých situací, v nichž dokáže najít přes všechen smutek a těžkosti i odlehčené humornější chvilky.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer filmu Tancuj Matyldo

7/10
0,0

• Tancuj Matyldo. (Jana Koubková , 07.12.2023 23:15) Reagovat

Dnes jsem viděla film a něco tak lidského a pravdivě zpracováno díky K.Rodenovi a R.Rázlové jsem u nás ještě neviděla a taky to mnou hluboce otřáslo. Bude mě 80 a bohužel jsem sama a není to jen tak s tou nadcházející koncovkou.. Na YouTube je mé Blues neohrožené seniorky..tam to všechno je... Přeju všem příjemné vánoce a hlavně zdravé zdraví.. Jana Koubková.

Kinopremiéry: 19. týden
Kinopremiéry: Stovky bobrů se na jednu noc ocitly v království Planeta opic Pětice aktuálních premiér je ve znamení (nejen) digitálních zvířat. Do kin se totiž dostávají první díl navazující trilogie ze světa Planety opic a konečně také opěvovaná a vychvalovaná němá groteska Stovky bobrů.... čtěte zde
Vydáno: 08.05.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 18. týden
Top 20 ČR: Kaskadér se ujímá vedení Akční romantická komedie Kaskadér s hvězdným obsazením vzdávající hold nebezpečnému kaskadérskému povolání se vyšvihla na první místo nejen za mořem, ale i u nás. čtěte zde
Vydáno: 07.05.2024 08:00 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 18. víkend
Box office: Kaskadér je první Na prvním místě amerického žebříčku se umístil Kaskadér s Ryanem Goslingem a Emily Blunt, který je poctou kaskadérskému řemeslu ve filmech. čtěte zde
Vydáno: 06.05.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 3. 5. 2024 - 9. 5. 2024
TV tipy: Damien na Chesilské pláži snědl Bobovy burgery a našel lásku nebeskou V aktuálním týdnu je televizní nabídka poměrně střídmá a opět spoléhá na jistotu v podobě osvědčených repríz. V našem výběru tak nejvíce zaujme pokračování hororu Přichází satan! a pár téměř zapomenutých počinů.... čtěte zde
Vydáno: 03.05.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 18. týden
Kinopremiéry: Sloní muž našel v tarotu recept na štěstí První květnové premiéry jsou především ve znamení zábavné akční podívané Kaskadér, která sice nebude bořit žebříčky návštěvnosti, milovníky filmařiny by ale měla uspokojit. Po letech se do kin vrací také oceňovaný... čtěte zde
Vydáno: 01.05.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0