Recenze: Jeanne du Barry - Králova milenka

Vydáno: 07.10.2023 10:30 - Václav Limberk | foto: Veřejný sál Hraničář

V českých kinech má premiéru historické životopisné drama Jeanne du Barry - Králova milenka, v němž hlavní role hrají francouzská herečka a režisérka Maïwenn a americký herec Johnny Depp.

Jeanne du Barry - Králova milenkaRecenzoval/a Václav Limberk dne 07.10.2023 10:30. V českých kinech má premiéru historické životopisné drama Jeanne du Barry - Králova milenka, v němž hlavní role hrají francouzská herečka a režisérka Maïwenn a americký herec Johnny Depp. Hodnocení: 3.5
Francouzská herečka a režisérka Maïwenn, od níž se v českých kinech před sedmi lety hrálo romantické drama Můj král, které ale na rozdíl od její novinky Jeanne du Barry - Králova milenka nemá nic společného s králem, dostala zajímavý nápad, když do ryze francouzského filmu a tematiky obsadila do druhé hlavní role francouzského krále Ludvíka XV. amerického herce a hvězdu první velikosti Johnnyho Deppa, který v posledních letech plní spíše rubriky bulváru svým rozvodem a následným soudním procesem s ex-manželkou Amber Heard, o čemž ostatně byl letos již natočen i dokument (Depp V Heard).

Maïwenn ve filmu Jeanne du Barry - Králova milenka / Jeanne du Barry
© Film Europe
Depp měl svou poslední hollywoodskou roli v roce 2018 v pokračování Fantastických zvířat, načež byl donucen k potupnému odchodu a prakticky mu byla v Hollywoodu znemožněna práce na velkých studiových filmech. Pak hrál jen ve dvou malých nezávislých filmech (Waiting for the Barbarians a Minamata), než přišla s nabídkou právě francouzská herečka a režisérka Maïwenn a Depp tak podle pravidla ze znouze ctnost hraje ve svém prvním ryze francouzském filmu, v němž mluví dokonalou francouzštinou, kterou se zřejmě naučil i díky dlouhodobému vztahu s francouzskou herečkou a zpěvačkou Vanessou Paradis. Depp tak díky Maïwenn slaví jakýsi druh comebacku, ale hlavně se může znovu předvést jako herec, kterým je i přes své hudební aktivity především.

A nyní jíž k samotnému filmu. Jeho děj je situován na francouzský královský dvůr v druhé polovině 18. století do doby vlády krále Ludvíka XV. (Depp). Když se na jeho dvůr podaří dostat neurozené Jeanne (Maïwenn), ihned upoutá Ludvíkovu pozornost a na příští čtyři roky se stane jeho oblíbenou milenkou k nevoli většiny příslušníků dvora, nemluvě o Ludvíkových dcerách, které Jeanne nepokrytě opovrhují. Kromě krále tak najde oporu už jen u jeho nejbližšího sluhy a komořího La Bordeho (Benjamin Lavernhe) a jistou shovívavost k ní projevuje ještě králův vnuk, a budoucí následník trůnu Ludvík XVI. (Diego Le Fur). K nedobré situaci Jeanne u dvora pak nepřispěje ani příjezd Marie Antoinette (Pauline Pollmann), budoucí francouzské královny, která nakonec vezme Jeanne přeci jen na milost. To už se ale její působení u dvora nezadržitelně chýlí ke konci, stejně jako královské vládnutí ve Francii. Velká francouzská revoluce je již na obzoru.

Maïwenn, Johnny Depp ve filmu Jeanne du Barry - Králova milenka / Jeanne du Barry
© Film Europe
Tento film však, jak je již z českého názvu patrné, není o politice, ale o vztahu Jeanne a Ludvíka. Dostane se nám detailního popisu toho, jak se tehdy u dvoru žilo a jaká byla každodenní rutina těch nejobyčejnějších rituálů. Díky tomuto důrazu na všednost těchto dvorských rituálů vyjde na povrch neobyčejná umělost a povrchnost tohoto stylu života, který byl právě proto odsouzen historií k zániku. Výprava a kostýmy jsou dokonalé stejně jako oba hlavní herečtí představitelé. Depp, který podobnou roli ve své bohaté filmografii ještě nemá, je v roli Ludvíka XV. naprosto přirozený a bez výrazných vnějších gest předvádí uměřený a civilní výkon. Jeho protihráčka je stejně přesvědčivá.

Jediné, co lze filmu vytknout, je jeho jistá idyličnost, kdy se režisérka záměrně vyhýbá negativním rysům tohoto života a soustředí se hlavně na tu kýčovitou umělost. Přesto její film nepůsobí banálně a dává nám dost přesvědčivý a názorný obraz o tehdejší době a životu, i když jen na dost omezeném místě, jelikož se jeho celý děj odehrává jen na královském dvoře. Ve vedlejší roli vévody Richelieu (nezaměňovat s Dumasovým kardinálem stejného jména), který Jeanne na králův dvůr uvedl, se objeví legenda francouzského filmu Pierre Richard, jehož role tu je ale spíše jen dekorativní.

Jeanne du Barry - Králova milenka je příjemný historický snímek, který lze ke zhlédnutí s klidným svědomím doporučit nejen Deppovým skalním fanouškům.

Trailer filmu Jeanne du Barry - Králova milenka