Téma: Kapitán Phillips vs. Únos aneb Souboj Hollywoodu a Evropy

Vydáno: 24.11.2013 19:24 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Pět měsíců před Kapitánem Phillipsem mělo v českých kinech premiéru dánské drama Únos, které je tématicky stejné jako Greengrassův počin. Jak moc se od sebe oba filmy liší? A který tvůrčí přístup slaví větší úspěch?
Porovnání obou filmů tentokrát ponecháme bez pomyslného bodového skóre, protože celkový výsledek by byl víceméně vyrovnaný. V tomto článku jde spíše o to upozornit na drobné nuance, které se ve filmech nachází a možná i přiblížit, že rozdíl v evropském a hollywodském přístupu k jednomu tématu není v tomto konkrétním případě zas tak marginální.

Reálný základ

Fotografie z filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsJak moc je skutečný příběh, který se odehrává v dánském Únosu reálný, se mi zjistit nepodařilo, ale vzhledem k tomu, jak se vše má a probíhá, bych věřil, že se něco podobného někdy stalo. Za stoprocentní reálný základ tedy ruku do ohně v tomto případě nedávám, ale jistá pravděpodobnost tu je. 
To Kapitán Phillips je jiný případ. Jeho příběh se stal v roce 2009 a okrajově o něm informovala média i u nás. O rok později pak samotný aktér vydal knihu s názvem A Captain´s Duty, kde incident odvyprávěl a detailně popsal. Práva na román odkoupila společnost Columbia Pictures a v letošním roce jsme se dočkali jeho filmové podoby. Tady o reálném základu nemůže být pochyb.

Režijní přístup

Fotografie z filmu Únos / KapringenOba filmy jsou režijním přístupem hodně podobné a rozdíly jsou v nich jen malé. Tobias Lindholm vsadil na ruční kameru a takřka dokumentaristický přístup, který mu pomohl v tom dostat se postavám lépe pod kůži. Tomu podřídil i strukturu filmu, neboť samotné přepadení v něm zřejmě kvůli přílišnému narušování psychologické roviny nezobrazil. Po celou dobu se soustředí na osudy dvou mužů - jednoho na lodi, druhého mimo ni, který se poprvé v životě pokouší vyjednávat se zločinci. A právě to možná rozptyluje diváckou pozornost, protože střídavě sledujeme dění na dvou místech. Na druhou stranu ale nutno říci, že obě linie jsou výborné a zvládnuté naprosto perfektně.

Také Greengrass zůstal věrný svému dokumentarismu a ruční kameře. I on se díky tomu dostává postavám pěkně "na kobylku" a divák tak může s hlavním hrdinou strádat, trpět, radovat se, zkrátka soucítit. Na rozdíl od Únosu tu vidíme i samotné přepadení lodi, které je podobně realistické jako celý film a mnohé asi překvapí, jak neakčně vlastně probíhá. Tím také zapadá do konstrukce snímku. Jelikož drtivou většinu stopáže sledujeme pouze příběh samotného Phillipse, může film působit malinko celistvěji a kompaktněji. Ale to je opravdu jen věc názoru.

Herecké výkony

Fotografie z filmu Únos / KapringenOba režiséři správně pochopili, že pro podobný druh filmů je herecké obsazení naprosto klíčové. Tobias Lindholm do ústředních rolí zvolil Johana Philipa Asbæka a Sørena Mallinga, kteří se mu odvděčili precizními a přesnými výkony. Jejich postavy mají hloubku a lidský rozměr a v jejich civilním podání je vše místy hodně mrazivé a zatraceně sugestivní. Zmínit se musí i obsazení rolí pirátů neherci, kteří byly najati až v Keni. I oni se ukazují ve velmi dobrém světle a jen těžko jim uvěříte, že ve skutečném životě nemají s podobnými činy co dělat.

Greengrass pro změnu vsadil na hvězdu první velikosti a dvojnásobného držitele Oscara Toma Hankse. Tomu pomohl i jeho současný "oplácaný" vzhled a Phillips je v jeho uchopení úplně normální táta od rodiny, který chce jen dělat svou práci, ale dodržuje i zásady a tudíž se musí "obětovat" pro záchranu posádky. Jeho výkon je fantastický a také díky němu si k jeho postavě najdeme cestu. Paralelu mají oba tvůrci i v obsazení pirátů, protože i v tomto případě se režisér rozhodl pro neherce a zejména Barkhad Abdi jakožto jejich vedoucí drží se slavným kolegou krok a je mu rovnocenným partnerem, což je potřeba ocenit. Navíc je naprosto přirozený a o nějakém přehrávání u něho nemůže být ani řeč.   

Zobrazení pirátů

Fotografie z filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsDalší velkou podobností obou filmů je fakt, že únosci jsou somálští piráti. Jejich vyobrazení je ale v každém snímku malinko odlišné. V Únosu jde hlavně o osudy strádajícího a zoufalého lodního kuchaře a majitele společnosti, který se poprvé v životě pokouší vyjednávat s vyděrači. Možná i proto jsou piráti jaksi podružní a jejich úloha spočívá jen v tom spustit řetězec událostí, které jsou zatěžkávací psychologickou zkouškou pro několik osob. Únosci lodi tu jsou "černobílí" a jednoznačně za špatné.

V Kapitánu Phillipsovi však piráti hrají klíčovou roli. Jelikož se Phillips stane jejich jediným rukojmím, mění se film v psychologický souboj jeho a vedoucího pirátů. Greengrass tudíž nahlíží i pod kůži relativně mladého Afričana, který nemá moc na výběr a chce si jen získat renomé u svého šéfa. Zobrazení nebezpečných mořských zločinců tak v jeho filmu není jednoznačné a i oni jsou ukázáni jako lidé, kteří nejsou primárně zlí a zabíjení není jejich vášní ani koníčkem, ale pouze jakousi poslední možností a částečně i nutností. Dělají chyby a jsou do značné míry nezkušení a nelze k nim zaujmout rozhodné a nekompromisní stanovisko. 

Příběh

Tom Hanks ve filmu Kapitán Phillips / Captain PhillipsKde je atraktivnější příběh? Velmi těžko soudit. Z hlediska zápletky jsou také rozdíly minimální. Lindholm usiloval o širší záběr a postižení více lidí, neboť chtěl zachytit, jak tragédii prožívají přímí účastníci i ti, kteří jsou na souši. Logicky se tak nevyhnul občasným prostřihům na zoufalé rodiny námořníků a neopomenul ani hroutící se soukromý život amatérského vyjednavače. Možná, že všech motivů je až příliš a příběh přes značnou poutavost možná není tak strhující.
Greengrass rezignoval na tradiční hollywoodské propriety a paralelní zapojení jakýchkoli jiných hrdinů na souši (vyjma samozřejmě armády) a soustředil se pouze na osud uneseného Phillipse. Je pravda, že k atraktivnosti a napínavosti příběhu mu pomohl fakt, že pirátská akce neproběhla podle plánů a únosci museli improvizovat, což se o dánském snímku říci nedá. O malinko atraktivnější příběh bych tedy přířkl britskému rodákovi, ale uznávám, že tohle srovnání je asi malinko nefér.

Toto jsou asi nejdůležitější aspekty obou filmů a rozhodně by se dalo možná porovnávat i z dalších hledisek, ale myslím si, že už je to zbytečné, protože rozdíly by už nebyly nikterak zásadní a bylo by to jen plýtvání místem a ostatně i časem mým a hlavně čtenářským. Důležité by mělo být to, že jak Únos, tak Kapitán Phillips jsou výtečné filmy, které byste měli vidět. Je úplně jedno, že jeden je evropský a druhý hollywoodský, jelikož emoční intenzita je srovnatelná a námět k přemýšlení se nachází v obou filmech.

Kdybyste ale přeci jen měli pocit, že porovnání nějakého důležitého technického aspektu chybí, neváhejte a napište nám to do diskuze a třeba se ho pokusíme dodatečně v článku rozpracovat. 



NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY