Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Mama

Recenze: Mama

Vydáno: 21.03.2013 16:00 v sekci Recenze | Premiéry - Markéta Jindřichová | foto: facebook tvůrce

Nejnovější snímek z produkce Guillerma del Tora je opět těžko žánrově zařaditelný. Obvykle se nakonec zařadí mezi horory. Ovšem druhů hororů je pravděpodobně tolik, co druhů strachu.

MamaRecenzoval/a Markéta Jindřichová dne 21.03.2013 16:00. Nejnovější snímek z produkce Guillerma del Tora je opět těžko žánrově zařaditelný. Obvykle se nakonec zařadí mezi horory. Ovšem druhů hororů je pravděpodobně tolik, co druhů strachu. Hodnocení: 3.5
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
V případě snímku Mama jde o druh hororového filmu, který vychází z reálného světa, v němž fungují přirozené, nám známé zákonitosti. Postupem času se ale začínají objevovat temné tóny, které s sebou přinášejí jevy a události, již se logice každodenního vymykají. A tak se ze světa jako důvěrně známého místa začíná stávat místo, jehož zákonitostem nerozumíme, přestáváme nad nimi mít kontrolu, a co víc, tento svět je ovládán temnými silami, které s námi zřejmě nemají ty nejpřátelštější úmysly.
Z hlediska filmové řeči je Mama jako horor postavena především na okamžiku překvapení. Mnoho scén je obrazově a zvukově vystavěno tak, že diváka k smrti vyděsí něco, co se ve chvíli, kdy to nejmíň čekáme nebo jsme naopak drženi v prodlužovaném napětí, znenadání odněkud vynoří. To platí především ve chvílích, kdy se na scéně objevuje přízrak mrtvé matky – Mama (Javier Botet). Ta nejprve existuje jako nezřetelné mihnutí v periferním vidění, náznak postavy v rozostřeném subjektivním pohledu Victorie (Megan Charpentier). Později se z ní stává regulérní postava, nezpochybnitelná a reálně přítomná hrozba. Vždy se pohybuje či objevuje překvapivě.
Ostrý střih, vygradovaná hudba nebo prudký pohyb diváka nadzvednou v sedačce. Nicméně problém scén, které jsou založené na momentu překvapení, spočívá v tom, že ztrácí svou sílu, pokud je vidíme podruhé nebo ve variaci. Za pozornost určitě stojí časté záběry, které obsahují několik plánů. Do hloubky prostoru se otvírá rozdělený pohled do chodby, v níž je Annabel (Jessica Chastain), a dětského pokoje, kde si Lilly (Isabelle Nélisse) hraje s Mamou. Vertikálně vrstvený je obraz spící Annabel, pod jejíž postelí číhá přízrak mrtvé. V neposlední řadě svou roli hrají i ošidná zrcadla a odrazy ve sklech brýlí.
Mama vychází ze španělského krátkometrážního snímku Mamá, který Andres Muschietti realizoval před pěti lety. V původním filmu figurují pouze sestry Victoria a Lilly utíkající před duchem matky. Celovečerní verze se krátkým filmem v mnohém inspiruje. Estetika úvodních titulků je vyvedena stejným neumělým rukopisem. Velmi zdařilé jsou dětské kresby podtažené pod titulky, v nichž je elegantním a stručným způsobem nastíněno, co dvě dívky prožívaly, když zůstaly na pět let opuštěné v chatě uprostřed lesů. Téměř totožný je vzhled obou holčiček (a to do takových detailů jako jsou například Victoriiny brýle) i mrtvé Matky (její pohyby a tělesná konstituce), podoba domu, v němž žijí (scéna, kdy dívky prchají před přízrakem nahoru po schodech, je téměř totožná) apod.
Mama z del Torovy produkce se však v jednom zásadním aspektu odlišuje. Důraz se přesouvá na Annabel, přítelkyni Lucase (Nikolaj Coster Waldau) – strýce obou holčiček – která se řízením osudu (a paranormálních sil) stává jejich opatrovnicí. Annabel, baskytaristka v rockové kapele, není zrovna příkladem ženy, která by toužila po dětech. To je zjevné už v expozici její postavy, když s úlevou odkládá negativní těhotenský test. Zprvu jí přijde péče o Victorii a Lilly zatěžko, zvláště k mladší z obou sester, z níž se stalo typické vlčí dítě, se dá jen stěží proniknout. Navíc je patrné, že Annabel to s dětmi příliš neumí. Zvláště když po Lucasově záhadné nehodě a hospitalizaci zůstává s Victorií a Lilly sama. A jakkoli má její výchova poněkud svéráznou podobu, časem se ale její postava transformuje a Annabel k holčičkám přilne. Natolik, aby o ně bojovala na život a na smrt.
V tomto filmu, stejně jako v každé dobré pohádce, figuruje jedno velké Zlo. Není to Mama samotná, je to spíše to, co ji stvořilo a co ji živí. To primární Zlo je nepochopení a z něj plynoucí křivda. Doslovné pokřivení světa, které už je tak veliké, že si říká o odčinění - nápravu v podobě Mamy. Ta je jako charakter následně složena z komplexního souboru situací a detailů, které se propojují, navzájem umocňují a vyvolávají v nás strach.
Hrůza, kterou při sledování pociťujeme, vychází mimo jiné z naší znalosti hororových konvencí. Po technické stránce jde tedy hodně o vytváření atmosféry. Napětí v nás vyvolávají dlouhé statické záběry případně pomalé jízdy, které (ne)končí překvapivou akcí nebo záběry, kdy se to podstatné odehrává v dálce nebo marginální části obrazu, a my si to nemůžeme dobře prohlédnout. Dále šerosvit a hra se světlem a stínem, obrazové filtry, kontrast poklidných a šťastných výjevů, do kterých pozvolna proniká temnota. Takový typ scén v nás vyvolává dojem, že něco přijde a my se bojíme už v tomto očekávání. Myslím, že právě nepřítomnost úleku, který funguje jako ventil a kontinuální gradované napětí výrazně přispívají síle celkového dojmu z filmu.
Jakkoli divák z kina odchází s pocitem intenzivního prožitku, když vše vstřebá, uvědomí si, že velkou měrou se na tom podílí dokonalé technické zpracování hororového žánru. Mnohem více než na dobře vystavěném příběhu, který by neměl mít potřebu nechat se podpírat od své vizuální reprezentace. Ta je sice velmi zdařilá a působivá, nicméně celkové vyznění trochu kazí závěr filmu. Mám na mysli scénu, kdy Lucas a Annabel svádějí s Mamou boj o Victorii a Lilly. Je příliš sentimentální a najednou celý příběh posouvá spíše do roviny rodinného filmu. Dramatické finále pak působí dojmem, že vlk se nažral a koza zůstala celá, což ubírá jinak celkově zdařilému počinu několik bodů.
Český trailer filmu Mama

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
7/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • devět z deseti - po mnoha letech od Vetřelce (Anonym, 29.06.2014 20:32) Reagovat

    Jsem letitý hororový divák, takže si troufám říct, že znám "hororové konvence" (některé z nich už by se mohly vypařit). Dávám devět palců, ten jeden dolů je za pár naznačených, ale nedotažených motivů.
    Atmosféra je "hororově přiměřená" - to snad všichni chápeme, že se na nás v hororu chystají "lekačky". Nelekla jsem se už roky; tady jsem se celou dobu BÁLA, a přestože se různé věci daly předpokládat, způsob jejich uskutečnění (zpracování) mě vždycky dostal. Na závěru není NIC sentimentálního, je DOKONALÝ podstatou i technicky, a HRAJÍ v něm VŠECHNY přítomné postavy, což NENÍ v mnoha hororech běžný jev ! Většinou hraje (někdy "hraje") hlavní hvězda, a ostatní jsou různě "přestavováni", aby nestínili. To tady postihlo jen "Lucase", čímž se z filmu stala "ženská záležitost", pánové, proto to možná některým (ani Lucasovi) úplně nedošlo :-). Což je možná problém zacílení a následného hodnocení, ženy na horory moc nejsou, a pánové oceňují spíše cákající krev a jiné tekutiny.
    Javier Botet jako Mama :-), to bude jedna z mých srdečních záležitostí. Jediná srovnatelná variace je čarodějnice v Mrazíkovi :-) - nenapadlo by mě, že to bude takhle neskutečně fungovat v hororu.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 18. týden
Kinopremiéry: Sloní muž našel v tarotu recept na štěstí První květnové premiéry jsou především ve znamení zábavné akční podívané Kaskadér, která sice nebude bořit žebříčky návštěvnosti, milovníky filmařiny by ale měla uspokojit. Po letech se do kin vrací také oceňovaný... čtěte zde
Vydáno: 01.05.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 17. týden
Top 20 ČR: Brouček stoupá na vrchol Domácí komedie Prázdniny s Broučkem si po minulém týdnu, kdy se musela sklonit před animákem Jak zachránit draka, bere uzmuté první místo. čtěte zde
Vydáno: 30.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 17. víkend
Box office: U pokladen skórovali Rivalové Dospělácké drama Rivalové se Zendayou zasazené do tenisového prostředí skórovalo u pokladen kin a patří mu první místo amerického žebříčku Box office. čtěte zde
Vydáno: 29.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Lesní vrah 5/10
Recenze: Český film Lesní vrah nahlíží do prázdnoty existence mladého zabijáka Snímek režiséra Radima Špačka se zabývá postavou Viktora Kalivody, jenž v roce 2005 zastřelil tři lidi a vysloužil si přezdívku „Lesní vrah“. Film seznamuje diváky s událostmi v posledním roce před Viktorovým zatčením. čtěte zde
Vydáno: 27.04.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
1
TV tipy: 26. 4. 2024 - 2. 5. 2024
TV tipy: Bronco Billy se nehněvá a vydává se na první misi Drtivou většinu z aktuální televizní nabídky tvoří snímky u nás zapomenuté, prakticky neznámé a jen těžko sehnatelné. Nejatraktivnějším tipem je nicméně premiéra prequelu ságy Kingsman s podtitulem První mise. čtěte zde
Vydáno: 26.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: Klan Gucci prožil smrtící ticho, v němž se zabýval děsivým dědictvím (12.04.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Na Amistadu sledují knihy smrti očima Tammy Faye (02.02.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Vikingové cvičí draka, prochází uličkou přízraků a objasňují smrt na Nilu (29.12.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Toyen rozehrává velkou hru o humra (22.09.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Andy Muschietti natočí nového Batmana (16.06.2023 08:30 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: Flash bleskurychle servíruje fanservis, ale jako příběh pokulhává (15.06.2023 07:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Flash hledá americkou spravedlnost mezi živly (14.06.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Trailer: Nikolaj Coster-Waldau mezi satanisty (11.05.2023 15:44 v Novinky | Trailery)
- Oscar 2023: filmem roku je Všechno, všude, najednou (13.03.2023 04:40 v Novinky | Zprávy)
- Pennywise se vrátí (24.02.2023 08:30 v Novinky | Zprávy)
- Pinocchio Guillerma del Tora má nový trailer (10.11.2022 12:30 v Novinky | Trailery)
- Vznikne seriálový prequel hororu To (10.11.2022 10:30 v Novinky | Zprávy)
- Trailer: Dobrá sestra (08.09.2022 12:30 v Novinky | Trailery)
- Guillermo del Toro uvádí Cabinet of Curiosities (16.08.2022 15:51 v Novinky | Trailery)
- Pinocchio Guillerma del Tora má nový trailer (28.07.2022 09:30 v Novinky | Trailery)
- Oscar 2022: filmem roku je V rytmu srdce (28.03.2022 05:57 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: Vizuálně strhující Uličce přízraků Guillerma Del Tora chybí emoce (03.02.2022 07:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Aby moje krásná příšerka našla zlato, musí projít uličkou přízraků (26.01.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Pinocchio Guillerma del Tora má první teaser (25.01.2022 09:41 v Novinky | Trailery)
- Trailer: dánský survival Proti ledu (14.01.2022 13:30 v Novinky | Trailery)

PREMIÉRA TÝDNE   16/2024

Občanská válka
6/10

Americký film vystavěný na sugestivních obrazech a metafoře názorově rozdělené společnosti vypráví z perspektivy čtyřčlenné skupinky válečných fotografů o občanské válce v alternativní verzi Spojených států.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu