Recenze: Total Recall

Vydáno: 15.08.2012 15:30 - Daniel Patras | foto: Falcon

Total Recall se po více jak dvaceti letech vrací v novém zpracování. Většina fanoušků originálu sténá a má tak trochu proč. Total Recall sází hlavně na skvělý vizuál, neutuchající akci a z původního příběhu Phillipa K. Dicka si toho moc nevzal.

Total RecallRecenzoval/a Daniel Patras dne 15.08.2012 15:30. Total Recall se po více jak dvaceti letech vrací v novém zpracování. Většina fanoušků originálu sténá a má tak trochu proč. Total Recall sází hlavně na skvělý vizuál, neutuchající akci a z původního příběhu Phillipa K. Dicka si toho moc nevzal. Hodnocení: 2.5
Total Recall
Total Recall
Thriller / Sci-Fi / Akční / Dobrodružný
USA, 2012 , 118 min.

Režie: Len Wiseman
Scénář: Kurt Wimmer, Mark Bomback, Ronald Shusett, Dan O'Bannon, Jon Povill, Kurt Wimmer, Philip K. Dick
Kamera: Paul Cameron
Hudba: Harry Gregson-Williams
Herci: Colin Farrell, Kate Beckinsale, Jessica Biel, Bryan Cranston, Bokeem Woodbine, Bill Nighy, John Cho, Will Yun Lee, Milton Barnes, James McGowan, Natalie Lisinska, Michael Therriault, Stephen MacDonald, Mishael Morgan, LinLyn Lue

Česká premiéra: 16.08.2012

Hodnocení: 5/10
Total Recall hodnocení na Kinobox.cz: 63.20 %
Hollywoodská studia mají skvělou schopnost vybírat si pro všechny tyhle ždímačky peněz, většinou zvané jako remake či prequel, přesně ty filmy, které pro mě vždycky hodně znamenaly. A zatím jen jedinkrát z toho nevzešel průšvih, a to v případě Zrození Planety opic. Všechna ta ostatní, víceméně nepovedená, přepracování házejí stín nejen sama na sebe, ale bohužel tak trochu i na originál. Jak dopadl Total Recall?
Úplný průšvih to sice není, žádné vykročení se zajetých remakových šlépějí se ale opět nekoná. Originál Paula Verhoevena s Arnoldem Schwarzeneggerem v hlavní roli novinka zřetelně překonává v jediném parametru, a to v tom, který se bere jako samozřejmý; v technickém zpracování.
Tvůrcům se díky němu podařilo vytvořit dechberoucí futuristický svět, který se potýká s přelidněním, zničením životního prostředí, mediální vládní propagandou, neskonale stereotypním životem obyvatel a všudypřítomnými oblbujícími reklamami. Třešničkou na dortu je pak vizuální zpracování revolučního dopravního prostředku jménem "Zeměpád", který zajišťuje přepravu mezi dvěma hlavními státy na planetě. V nich je koncetrována po zničujícím světovém konfliktu téměř veškerá populace na planetě. Jsou jimi Kolonie v Austrálii a UFB na evropském kontinentě.
Tenhle Zeměpád je jedním z hlavních zdrojů útlaku a nenápadného zotročení obyvatelstva. Douglas Quaid (Colin Farrell) s ním každý den cestuje, aby pracoval ve vrcholně stereotypní práci. Celou dobu má ale pocit, že patří někam jinam, že má navíc a tenhle způsob života ho ubíjí. Nabízí se však zajímavé řešení. Všude je to protkané reklamami na společnost Rekall, která je schopna do těla vpravit imaginární vzpomínky a falešnou identitu a prožívat zcela jiný život, aniž byste vstali z křesla. Třeba takový dvojitý tajný agent je zajímavá volba. Problém tkví v tom, že výsledek je natolik reálný, že hranice mezi fikcí a realitou je těžce nezřetelná.
Diváky znalé originálu jistě základní zápletka nepřekvapí, přesto se zde objevují zřetelné rozdíly. Především zapomeňte na Mars. Z matičky Země se nehneme ani na vteřinu, ačkoliv je v tomto ohledu ve filmu přítomna hezká narážka. Zapomeňte i na humor. Ten je přítomný pouze v několika málo připomínkách na originální Total Recall. Další rozdíl, kterého si každý všimne, je nepřítomnost slavného kulturisty v hlavní roli. Colin Farrell zdaleka není taková korba, jako Arnold, postava Douga Quaida ale popravdě žádného svalovce nepotřebuje a Colin se svého úkolu zhostil dobře.
Zásadní rozdíl je ale také v celkové hlouposti scénáře. Z originálního Total Recall sice byly rovněž občas cítit lehce béčkové ingredience, aktuální remake však hlavní zápletku o Rekallu v podstatě zahazuje a zneužívá ji k nepříliš přesvědčivému vyobrazení nového světového konfliktu mezi dvěma hlavními státy, jehož alfou a omegou je už zmiňovaný Zeměpád.
Pokud jde o akci, která v obou Total Recallech hraje prim, tak ta je ještě zběsilejší a zabere ještě větší část filmového materiálu, než originál. Akční scény, ačkoliv jsou často jedním z nejvíce vychvalovaných aspektů tohoto filmu, jsou však pro mě problematické. Je jich totiž tuze mnoho a počet střihů za minutu dosahuje hodnoty okolo dvouset. Dokonale mě to vytrhovalo z děje. Jakákoliv klidná část, ve které se řešila podstata neutěšeného futuristckého světa, jeho vizuální ztvárnění či problematika Rekallu, byla pro mě daleko zajímavější, podnětnější a zábavnější. Naopak tahle akce a honičky ála Tom a Jerry se už pro mě stávají naprosto nevzrušivou rutinou. Je pravda, že jsou akční scény jinak po řemeslné stránce vytvořeny slušně, ale to opět považuji u AAA titulu jaksi za samozřejmost.
Výhodu má tenhle snímek v tom, že jeho zápletka, kdy sledujeme něco, o čem nevíme, zda je vůbec skutečné, umožňuje dokonalé alibi od všech možných logických chyb, vědeckých chyb či podivností, které se zvlášť v akčních scénách vyskytují. Může vám přijít třeba divné, jak může někdo vystoupit ze zařízení Zeměpád do volného prostoru mnoho set kilometrů pod Zemí, aniž by se uškvařil, nebo jak se vůbec tohoto zařízení může někdo za běhu držet, když se pohybuje zhruba rychlostí 45 tisíc kilometrů za hodinu (ve filmu je výslovně uveden časový údaj sedmnácti minut potřebných k proletění planetou) a co je to vlastně za blbost proplouvat si v klidu zemským jádrem, což se projevuje jen tím, že kokpit Zeměpádu se trochu víc rozsvítí a během několika vteřin se přehoupne gravitace vzhůru nohama.
Hned si ale uvědomíte, že tohle všechno klidně může být pouze v Quaidově hlavě a tudíž je vše úplně v pořádku. Takovýchto věcí je ve filmu celá řádka a film tohoto alibi zhusta využívá.
Herečka Kate Beckinsale si zde vyzkoušela pro sebe ne zcela tradiční roli záporňáka, falešné Quaidovy manželky. Většinou se ale snaží tvářit záporně až příliš, takže na mě působila spíše jako jeden z vládních robotů. To Jessice Biel se podařilo vytvořit velmi sympatický charakter ztracené lásky, to je ale asi tak všechno, co si je o něm možno zapamatovat.
Jednou z nejkvalitnějších věcí na starém Total Recall byla hudba Jerryho Goldsmithe, která byla jedním z posledních hudebně odvážných projektů legendárního skladatele. Samozřejmě, že v remaku se k práci nedostal nikdo jiný, než protěžovaný Harry Gregson-Williams, který vytvořil pásový výrobek sobě vlastní. Je to opět typický jev valné většiny remaků či remakových prequelů od Omena, Barbara Conana, Planety opic až k Věci a nyní k Total Recall. Originály jsou všechno slavné až kultovní soundtracky. Jejich přepracování jsou však dokonale bezpohlavní.
Total Recall je relativně zábavný film a ve chvíli, kdy ho sledujete, máte o něm mnohem lepší mínění, než když o něm po několika dnech přemýšlíte. Pak zjistíte, jak je obsahově a logicky slabý a že většina jeho hodnoty tkví ve vizuálním zpracování a možná hereckém ansámblu.
Vzhledem k nepříliš přesvědčivým ziskům, které zatím Total Recall v zámoří má, skutečně doufám, že se Hollywood chytí za nos a politiku těchto věčných remaků opustí a začnou se vymýšlet či zpracovávat nové a neokoukané sci-fi a fantasy zápletky, kterých je například v takové literatuře pořád obrovské množsví a je skutečně z čeho vybírat. Ačkoliv není Total Recall úplná ostuda, je to pořád vcelku zbytečný film a zbytečně ztracený čas tisíce zainteresovaných lidí, kteří mohli místo na Recallu pracovat na daleko ambicióznějších projektech.

Originální trailer filmu Total Recall


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY