Kinopremiéry: Zabijáci rozkvetlého měsíce analyzují anatomii pádu, při kterém mohou být také mrtví

Vydáno: 18.10.2023 07:30 - Vratislav Šálek | foto: The Playlist

Tento týden si v kinech přijdou na své zejména náročnější diváci, kteří uvítají dvě výrazné premiéry. Tou první je monstrózní opus Martina Scorseseho Zabijáci rozkvetlého měsíce, druhou pak vítěz z Cannes, drama Anatomie pádu.
Zabijáci rozkvetlého měsíce (Killers of the Flower Moon) (CinemArt)

Český plakát filmu Zabijáci rozkvetlého měsíce / Killers of the Flower Moon
© CSFD
Jeden z nejočekávanějších filmů zbytku roku, a potažmo roku celého, konečně vstupuje do kin, je ale třeba se na něj řádně připravit. Předchází ho sice někdy až extaticky nadšené ohlasy, nicméně pro zájemce jsou důležité dvě informace - jednak jde dle všeho o silně nedivácký film, k němuž je potřeba hledat cestu a není úplně příjemné ho sledovat a druhak má monstrózní stopáž blížící se čtyřem hodinám, která zkouší, co vše je možné v kinech vydržet. Režijně a spoluscenáristicky se s ním připomíná žijící legenda Martin Scorsese, který do hlavních rolí obsadil dva své klíčové herce Roberta De Nira a Leonarda DiCapria. Jasná premiéra týdne.

Synopse: Indiánský kmen Osedžů patřil ve dvacátých letech minulého století k celosvětově nejbohatším komunitám. Za to vděčil ropě, která byla na jeho území objevena, a z níž dokázal zajistit obrovský profit. Zároveň ale Osedže provázela smůla na "nešťastná" a záhadná úmrtí. Jelikož to byli indiáni, byť sebebohatší, podezřelé konce nikdo nevyšetřoval a práva na zisk z těžby ropy se přesouvala do cizích rukou. Jednou z majitelek oné půdy je i Mollie (Lily Gladstone), které se díky vysoké inteligenci daří vyhýbat okolnostem a situacím, které by ji připravily o život. Pak však potká Ernesta Burkharta (Leonardo DiCaprio), jehož strýc (Robert De Niro) patří k nejváženějším mužům celého kraje. Je ale jiskra, která mezi nimi přeskočila, přirozená, nebo ji rozdmýchala Ernestova touha po bohatství?

Zajímavost: Snímek je adaptací románu Davida Granna.

Oficiální český trailer filmu Zabijáci rozkvetlého měsíce / Killers of the Flower Moon

Zběsilá jízda (Rally Road Racers) (Vertigo International)

Český plakát filmu Zběsilá jízda / Rally Road Racers
© CSFD
V záplavě více, či méně povedených animáků vstupuje do kin další, tentokráte ryze hollywoodský, ačkoli nedistribuovaný žádnou velkou společností. Režisérem a scenáristou je méně známý Ross Venokur, který alespoň dle synopse spolehl na otřepaný a klišovitý příběh a atraktivní prostředí automobilových závodů. Ohlasů je zatím naprosté minimum, takže nemá smysl se jimi moc zabývat, na druhou stranu se ale rozhodně nedá čekat žádná velká porce originality. Tuzemského diváka v tomto případě nemusí mrzet ani nutný dabing, protože v původním znění není až na J. K. Simmonse a Johna Cleese slyšet žádné slavné jméno. Premiéra pro rodiny.

Zajímavost: Zhi je pomalu se pohybující savec, který touží po rychlosti. Aby zachránil dům své babičky před demolicí, uzavře sázku s úřadujícím šampionem automobilové rallye Vaingloriusem. S pomocí bývalého závodního šampiona se Zhi zúčastní čtyřdenní Silk Road Rally v naději, že splní své sny a vyhraje pohár.

Český trailer filmu Zběsilá jízda / Rally Road Racers

Anatomie pádu (Anatomie d’une chute) (Aerofilms)

Český plakát filmu Anatomie pádu / Anatomie d'une chute
© CSFD
Vítězem letošního festivalu v Cannes se stalo francouzské drama, které předchází výborná pověst a vesměs nadšené ohlasy. Ty jsou ještě umocněny tím, že režisérka a scenáristka Justine Triet se stala teprve třetí ženou, která Zlatou palmu získala. Hlavní roli ztvárnila Sandra Hüller, na níž se pějí ódy a vyzdvihuje se i velmi dobrý scénář, který nechává diváka na pochybách a poukazuje na silně aktuální společenská témata. Premiéra pro náročnější publikum.

Synopse: Úspěšná spisovatelka Sandra (Sandra Hüller) žije se svým manželem a jedenáctiletým nevidomým synem v odlehlé chatě ve francouzských Alpách. Jednoho dne je ale muž nalezen mrtev. Byla to sebevražda, nešťastná náhoda, nebo mu pomohla manželka, která je díky své nepoddajné a sveřepé povaze automaticky podezřelá? Veřejně vyšetřování, které následuje, tak odhaluje nejen okolnosti samotné smrti, ale také intimní a dost znepokojivé detaily jejich bouřlivého vztahu.

Český trailer filmu Anatomie pádu / Anatomie d’une chute

Hranice (Zielona granica) (Bioscop)

Český plakát filmu Hranice / Zielona granica
© CSFD
Velký poprask spustilo u našich východních sousedů v Polsku drama režisérky a spoluscenáristky Agnieszky Holland. A divit se asi nemá smysl, protože tvůrkyně píchla do vosího hnízda, když si zvolila extrémně třaskavou tematiku uprchlictví a navíc se, dle ohlasů soudě, nepouštěla do žádných názorů, ale vše natočila sice černobílou kamerou, ale nečernobíle a příchozí uprchlíky se snažila ukázat jako lidské bytosti. To bude pochopitelně pro určitou skupinu publika nepřípustné a nestravitelné. I proto se autorka doma setkává s dost nenávistnými reakcemi, podobně jako celý film, jehož hodnocení jsou spíše pozitivní. Kontroverzní premiéra.

Synopse: Psycholožka Julia (Maja Ostaszewska) se po přestěhování do Suwalského kraje stává nedobrovolnou svědkyní a účastnicí dramatických událostí na polsko-běloruské hranici. Rozhodne se tedy vzdát svého pohodlného života a přidá se ke skupině, která poskytuje pomoc uprchlíkům. Její osud se navíc velmi brzy protne s osudem mladého pohraničníka Jana (Tomasz Wlosok) a prchající syrské rodiny.

Zajímavost: Tehdejší ministr spravedlnosti Zbigniew Ziobro snímek přirovnal k nacistické propagandě.

Český trailer filmu Hranice / Zielona granica

Generace F (The Pod Generation) (Donart Film)

Český plakát filmu Generace F / The Pod Generation
© CSFD
Britské romanticko-komediální sci-fi vypadá alespoň dle synopse docela zajímavě, leč ne úplně nadšené ohlasy mluví o tom, že je zpracováno hodně tuctově a nevýrazně. O režii a scénář se postarala Sophie Barthes, pro diváky je tím nejlákavějším krom samotného námětu obsazení ústředních rolí, které si zahráli Emilia Clarke a Chiwetel Ejiofor, ze známějších tváří se ještě objeví Jean-Marc Barr. Je nicméně jasné, že i přes určitou atraktivitu se snímek v tuzemských kinech dlouho neohřeje.

Synopse: Rachel (Emilia Clarke) a Alvy (Chiwetel Ejiofor) jsou pár, který v současném New Yorku přesně prožívá starosti své generace. Společnost je zcela zamilovaná do technologií a všichni touží po co nejpohodlnějším životě. Jsou ale věci, které ze své podstaty pohodlnější nemohou být. Nebo ano?

Oficiální český trailer filmu Generace F / The Pod Generation

Můžeme být také mrtví (Wir könnten genauso gut tot sein) (Film Europe)

Český plakát filmu Můžeme být také mrtví / Wir könnten genauso gut tot sein
© CSFD
Německo-rumunské drama je jednou velkou neznámou a případný divák se v něm nemá moc čeho chytit. Režijně i scenáristicky s ním debutuje Natalia Sinelnikova a v obsazení nelze očekávat nějaké povědomé tváře. Synopse ovšem vypadá zajímavě a evokuje jakousi sociální studii o tom, co s lidmi dělá neopodstatněný strach. Ohlasy zůstávají někde na půli cesty a velmi lehkém nadprůměru a hovoří o poměrně promarněné příležitosti. Další premiéra pro náročnější publikum.

Synopse: Na okraji lesa stojí věžák, který je zdánlivě obyčejný, ale pro ty, kteří doufají, že se stanou jeho obyvateli, jde o jednu z posledních bašt civilizace v rozpadajícím se světě. Žít zde v bezpečí před nebezpečným prostředím je cílem všech. Když ale zmizí správcův pes, rozšíří se mezi obyvateli iracionální strach. Bezpečnostní pracovnice Anna (Ioana Iacob) apeluje na rozum a po zvířeti začne pátrat. Její dcera Iris (Pola Geiger) se krátce nato zamkne v koupelně, protože si myslí, že za zmizení psa je sama zodpovědná. Nově vzniklá pátrací skupina rázem požaduje přísnější bezpečnostní opatření a obnovení testu vhodnosti pro všechny obyvatele. To by mohlo ohrozit právě Annu.

Oficiální český trailer filmu Můžeme být také mrtví / Wir könnten genauso gut tot sein

EOS: Příběhy umění z Tokia (Exhibition on Screen: Tokyo Stories) (Pannonia Ent.)

Český plakát filmu EOS: Příběhy umění z Tokia / Exhibition on Screen: Tokyo Stories
© CSFD
V rámci nepravidelného cyklu Exhibiton on Screen je už od 16. října ve vybraných kinech uváděn britský dokument, který provede diváky po výstavě tokijského umění, která se uskutečnila v Oxfordu. Pro v tomto směru zkušeného režiséra Davida Bickerstaffa se stala záminkou k tomu, aby do japonské metropole vycestoval, zachytil místního genia loci a ono umění detailněji prozkoumal a divákům představil. Premiéra pro milovníky umění.

Synopse: V oxfordském Ashmoleově muzeu se konala výstava japonského umění, která posloužila filmařům k jeho prozkoumání, a to od jemných dřevotisků Hokusaie a Hirošiga až po pop artové plakáty, současnou fotografii, mangu, film a nová pouliční díla. Nechybí ani procházka po samotné japonské metropoli.

Český trailer filmu EOS: Příběhy umění z Tokia / Exhibition on Screen: Tokyo Stories


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY