Stroj času: V žáru noci je brilantní po všech stránkách

Vydáno: 12.03.2023 09:30 - Václav Limberk | foto: Fanart.tv

V roce 1967 natočil Norman Jewison detektivní příběh V žáru noci, který je dnes právem považován za klasiku svého žánru.

V žáru nociRecenzoval/a Václav Limberk dne 12.03.2023 09:30. V roce 1967 natočil Norman Jewison detektivní příběh V žáru noci, který je dnes právem považován za klasiku svého žánru. Hodnocení: 5
V žáru noci
In the Heat of the Night
Drama / Tajemný / Thriller / Krimi
USA, 1967 , 109 min.

Režie: Norman Jewison
Scénář: Stirling Silliphant, John Ball
Kamera: Haskell Wexler
Hudba: Quincy Jones
Herci: Sidney Poitier, Rod Steiger, Warren Oates, Lee Grant, Larry Gates, James Patterson, William Schallert, Beah Richards, Peter Whitney, Kermit Murdock, Larry D. Mann, Matt Clark, Arthur Malet, Fred Stewart, Quentin Dean


Hodnocení: 10/10
V žáru noci hodnocení na Kinobox.cz: 77.03 %
Sidney Poitier, Rod Steiger ve filmu V žáru noci / In the Heat of the Night
© United Artists
Občas se vyplatí oprášit archiv a znovu se podívat na něco ze "zlatého fondu". Jedním z takových šťastných výběrů je detektivní drama V žáru noci, které v roce 1967 natočil podle předlohy Johna Balla z roku 65 a scénáře Stirlinga Silliphanta Norman Jewison. Film pojednává o pátrání po vrahovi průmyslníka v malém jižanském městečku Sparta ve státě Mississippi. Shodou okolností se v něm vyskytne i Virgil Tibbs (Sidney Poitier), černošský detektiv z Filadelfie. Poté, co je nejdříve zatčen a považován za podezřelého, je díky svým schopnostem požádán místním policejním šéfem Gillespiem (Rod Steiger), aby pomohl vraždu vyšetřit. Tibbs, který musí čelit rasovým předsudkům a nenávisti místních, nejdříve váhá, ale pak se rozhodne zůstat.

Snímek lze bez nadsázky považovat za mistrovskou ukázku toho, jak má vypadat detektivka. Od začátku je tu důmyslně budováno napětí nejen v otázce toho, kdo je vrah a proč, ale hlavně napětí mezi postavou černošského detektiva, na nějž je tu podle zakořeněných předsudků nahlíženo jako na "negra" a mezi místními obyvateli, pro něž je nechtěným cizincem a navíc ještě "negrem". Někde mezi oběma póly se pohybuje postava Gillespieho, který na Tibbse rovněž kouká s nedůvěrou, ale zároveň si uvědomuje a oceňuje jeho schopnosti.

Sidney Poitier, Lee Grant ve filmu V žáru noci / In the Heat of the Night
© The Hollywood Reporter
Obě psychologicky propracované postavy představují špičkoví herci. Poitier byl prvním černošským hercem, který získal Oscara za hlavní roli (Polní lilie) a Steiger si Oscara vysloužil právě za tuto roli, kterou obohatil i o civilní rozměr a nečekanou emocionální hloubku. Vyšetřování vraždy je rovněž propracované, divák je držen v napětí a nejistotě, až do samotného, překvapivého závěru. Skvělí jsou i herci ve vedlejších rolích, ať už je to Warren Oates v roli Gillespieho zástupce nebo zprvu podezřelý Harvey Oberst (Scott Wilson) či Lee Grant jako vdova po zavražděném.

Film na svou dobu dost odvážně brojil proti rasovým předsudkům a zvláště scéna, kdy Tibbs vrátí pohlavek místnímu mocnému majiteli bavlnové plantáže Endicottovi (Larry Gates), je citována jako revoluční. Další pamětihodnou scénou je reakce Tibbse, když prohlásí legendární větu: "Nazývají mě panem Tibbsem!", což je mimochodem i název málo známého sequelu. Z celého filmu září Poitierova důstojnost a distingovanost ostře kontrastující s buranstvím a bigotností bílých, jež představují mistrně vybraní málo známí herci. I když to na papíře působí schematicky, ve své době to bylo odvážně a revoluční. 

Fotografie z filmu V žáru noci / In the Heat of the Night
© United Artists
Film byl nominován na sedm Oscarů a snímek uspěl v pěti kategoriích. Nedávno zesnulý producent Walter Mirisch si převzal sošku za nejlepší film, Rod Steiger za nejlepšího herce, Stirling Silliphant za adaptovaný scénář, pozdější režisér Hal Ashby za střih a do pětice byl oceněn film za zvuk. Sošky se tak nedočkal pouze Norman Jewison za režii (trumfnul ho Mike Nichols za Absolventa) a ve zvukových efektech dostal přednost válečný snímek Tucet špinavců. Když už jsme u toho, minimálně oscarovou nominaci by si zde zasloužili ještě Quincy Jones za hudbu a Haskell Wexler za kameru. A ještě zmiňme, že titulní skladbu pro film nazpíval slavný Ray Charles.

V žáru noci je profesionálně odvedená ukázka mistrovství ve všech stránkách, které dělá z filmu jedinečný umělecký zážitek. Snímek zdatně odolává zubu času a i po více jak padesáti letech se stále jedná o jeden z nejlepších filmů všech dob, který by měl každý seriózní filmový fanoušek vidět minimálně jednou. 

Trailer filmu V Žáru noci


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY