Bluray recenze: 1917

Vydáno: 03.11.2020 12:00 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Válečné drama 1917 vychází jak na DVD, tak na Blu-Ray. Bonusy se však ani na jednom z nosičů nenacházejí žádné, což je u takto technicky náročného filmu obzvláště škoda.

1917Recenzoval/a Jan Varga dne 03.11.2020 12:00. Válečné drama 1917 vychází jak na DVD, tak na Blu-Ray. Bonusy se však ani na jednom z nosičů nenacházejí žádné, což je u takto technicky náročného filmu obzvláště škoda. Hodnocení: 3.5
1917
1917
Válečný / Drama
USA, 2019 , 119 min.

Režie: Sam Mendes
Scénář: Sam Mendes, Krysty Wilson-Cairns
Kamera: Roger Deakins
Hudba: Thomas Newman
Herci: Andrew Scott, Benedict Cumberbatch, Mark Strong, Richard Madden, Dean-Charles Chapman, George MacKay, Colin Firth, Adrian Scarborough, Daniel Mays, John Hollingworth, Gerran Howell, Robert Maaser, Richard McCabe, Justin Edwards, Michael Jibson

Česká premiéra: 27.02.2020

1917 hodnocení na Kinobox.cz: 83.25 %
Americko-britské válečné survival-drama 1917, zasazené do období první světové války (duben 1917) a natočené režisérem a scenáristou Samem Mendesem (Americká krása, Mariňák) bylo nominováno na deset Oscarů (z nichž proměnilo ty za kameru, mix zvuku a vizuální efekty), zároveň získalo Zlatý glóbus za nejlepší režii a nejlepší film-drama a také obdrželo sedm cen BAFTA (včetně ceny pro nejlepší film).

Fotografie z filmu 1917 / 1917
© Facebook tvůrce
Nejde o film natočený v jednom jediném dlouhém záběru, jak bývá někdy naznačováno – ve snímku je jeden přiznaný střih a několik střihů dovedně skrytých. I tak ale všechny jeho scény představují i mnoho minut dlouhé celistvé segmenty, které muselo být náročné navrhnout, secvičit a posléze natočit v choreografii, v níž se kamera mnohokrát ocitala na střídačku v rukou kameramana a v závěsu na pojízdném jeřábu.

Ona iluze jednozáběrového filmu a s ním spojená okázalá kameramanské exhibice však dělá ze snímku 1917 atraktivní podívanou, na níž lze namísto příběhu a vypravěčských prostředků ocenit především onu technickou mechaničnost, s níž jednotlivé scény vznikaly. Řemeslná realizace většiny záběrů má tak větší šanci zapůsobit než hlavní hrdinové a jejich osudy.

Stejně tak lze žasnout i nad fantastickou výpravou filmu, čítající mimo jiné několik úžasně naaranžovaných lokací. Řada scén je pojata tím způsobem, že jak hrdinové jdou, odkrývají se před nimi nové horizonty a nová prostředí (případně se prohlubují a rozšiřují ty stávající), čímž je posilován pocit, že se nepohybují jen v nějakém ateliérovém výseku, ale ve skutečně členitém a rozměrném prostoru, což je neuvěřitelně vtahující a působivé.

George MacKay, Dean-Charles Chapman ve filmu 1917 / 1917
© Facebook tvůrce
Problém nastává akorát ve chvílích, kdy se postavy rozhodnou (nebo jsou nuceny) setrvat delší dobu na jednom místě, v nichž se naplno ukazuje, o jak průměrný a obyčejný válečný snímek by šlo, pokud by byl natočen standardně. Příběh tvoří (záměrně) jednoduchá historka o dvou britských vojácích (George MacKay a Dean-Charles Chapman), kteří dostanou za úkol dostat se v krátkém časovém úseku na nepřátelské území a varovat před útokem německé přesily nic netušící početnou jednotku, v níž bojuje i bratr jednoho z nich. Sílu přitom příběhu dodává právě zpřítomňování prostoru a času, kdy na sebe jednotlivé lokace plynule navazují a kdy veškeré jednání hrdinů probíhá v reálném čase.

Skutečně trhující je tak film 1917 jen v určitých částech, přičemž soustavně uchvacující je na něm pouze ta představa, jak náročná musela být inscenace jeho jednotlivých scén. Díky netradičnímu pojetí jej lze nakonec v jistém ohledu opravdu označit za unikátní a v každém případě jde o film, jenž si zaslouží značnou pozornost i přesto, že jeho dokonalé vizuální a technické zpracování je v podstatě to jediné, co na něm lze skutečně obdivovat.

BD obal filmu 1917 / 1917
© Magic Box
Blu-Ray:

Film 1917 vychází jak na DVD, tak na Blu-Ray, přičemž hlavní menu je na disku v češtině. Bonusy se však ani na jednom z nosičů nenacházejí žádné, což je u takto technicky náročného filmu obzvláště škoda. Oficiálních materiálů o natáčení ve speciálně zhotovených, několik set metrů dlouhých válečných zákopech, o složité práci s kamerou i o realizaci dalších aspektů je naštěstí dostatek na internetu, zejména na YouTube, tam si s nimi ale budete muset vystačit bez české podpory.

Technické specifikace (Blu-ray):

Zvukové formáty: DTS-HD Master Audio 5.1 anglicky a česky

Titulky: české