Recenze: Princezna zakletá v čase aspiruje na nejlepší filmovou pohádku poslední doby

Vydáno: 26.10.2020 12:00 - Lukáš Frank | foto: Bohemia MP

Princezna zakletá v čase je jednou z nejlépe hodnocených českých pohádek poslední doby, jejíž jedinou slabinou je to, že byla uvedena do kin v době současné pandemie (původně byla naplánována na jaro 2020). I tak byste jí měli dát šanci, až se kina zase otevřou.

Princezna zakletá v časeRecenzoval/a Lukáš Frank dne 26.10.2020 12:00. Princezna zakletá v čase je jednou z nejlépe hodnocených českých pohádek poslední doby, jejíž jedinou slabinou je to, že byla uvedena do kin v době současné pandemie (původně byla naplánována na jaro 2020). I tak byste jí měli dát šanci, až se kina zase otevřou. Hodnocení: 4
Princezna zakletá v čase
Princezna zakletá v čase
Fantazie / pohádka
Česká republika, 2020 , 100 min.

Režie: Petr Kubík
Scénář: Petr Kubík, Lukáš Daniel Pařík
Kamera: Pavel Kopp
Hudba: Lukáš Daniel Pařík
Herci: Natalia Germani, Eliška Křenková, Marek Lambora, Simona Zmrzlá, Martin Dejdar, Martin Pisařík, Jan Révai, Terezie Holá, Veronika Freimanová, Roman Zach

Česká premiéra: 17.09.2020

Princezna Ellena (Natalia Germani) je drsná, možná trošku namyšlená slečna, která nese od narození na bedrech příslib mocné kletby od čarodějnice Murien (Simona Zmrzlá). Ve chvíli, kdy má dojít k naplnění kletby a království má být uvrhnuto do temnoty, princezna zjistí, že zůstala, jak napovídá název, uvězněná v čase  - každé ráno se znovu a znovu probouzí do dne svých dvacátých narozenin. Aby zachránila své království, vydává se za pomoci kamarádky Amélie (Eliška Křenková) a dávné lásky (Marek Lambora) na dobrodružnou misi.

Po letošním Palm Springs nabízí snímek oblíbený motiv časové smyčky, tentokrát ale velice netradičně v české pohádce. Film má spád, nechybí mu vtip, sympatické postavy a krásné lokace. Tvůrcům se podařilo využít prvky fantasy, které pohádce dávají další body k dobru, což se u českého filmu obvykle příliš nepovede, protože snaha o jakoukoliv fantasy v tuzemských podmínkách spíše vzbuzuje u diváka úsměv. Bohužel ale ne v dobrém slova smyslu, což u Princezny zakleté v čase naštěstí neplatí.

Kromě povedeného scénáře se vydařila i práce s kamerou (Pavel Kopp) - záběry na jeden z nejkrásnějších hradů u nás, moravský Bouzov, berou dech, stejně jako na Točník, a připomínají kvalitu zahraniční produkce. Střih, který je použit při opakování téhož dne stále dokola, je perfektní a díky němu má film spád a divák se ani na chvíli nenudí. Nutno pochválit i režiséra Petra Kubíka, který sice za sebou nemá velké kinohity, ale u Princezny zakleté v čase ukázal, že má české kinematografii co nabídnout.

Fotografie z filmu  / Princezna zakletá v čase
© Bohemia MP
Problémem českých filmů a pohádek bývají vizuální efekty, které obvykle nevypadají dostatečně profesionálně a mohou celý dojem z filmu zkazit. V Princezně jsou však na nebývale vysoké úrovni - kouzla vypadají věrohodně, přirozeně a vůbec ne tak, jak jsme z tuzemské produkce zvyklí, přičemž za trikový vrchol platí závěrečná scéna, kdy nastane boj s mocnostmi zla. Ten sice mohl být trochu delší a velkolepější, ale to je jen malý detail na jinak perfektní vizuální stránce.

Samostatnou kapitolou je potom hudba. Lukáš Daniel Pařík a Tomáš Valenta za sebou nemají stovky skladeb pro film, ale to, co předvedli u Princezny, je neuvěřitelné. Hudba naprosto odpovídá době středověkých hradů a dokresluje celou atmosféru filmu. Motiv písně "Tam za řekou", kterou nazpívala Tereza Mašková s herci, provází celý film. Samotnou píseň uslyšíme také z úst Elišky Křenkové jak během filmu, tak u závěrečných titulků, a mohu říct, že její syrové a přirozené podání zní mnohem lépe. Škoda jen, že není tato verze nikde k poslechnutí. Co se naopak nepovedlo, je dabing postav v postprodukci – zvuk je občas posunutý oproti dialogům, což působí rušivě.

V hereckém obsazení vynikají neokoukané mladé tváře v čele s Natalií Germani. Ta se během filmu mění z otravné namyšlené princezny do sympatické a odvážné nástupkyně trůnu, která si umí poradit s každou situací. Další výraznou a divácky oblíbenou postavou je suše hláškující kamarádka Amélie v podání Elišky Křenkové nebo Lamborův princ Jan, který je sice méně výrazný, ale nepůsobí to rušivě, jelikož měl tuto povahu danou scénářem. Pak je tady Simona Zmrzlá v roli démonické Murien, která umí být tak děsivá, že má tendenci mladší diváky budit ze spaní.

Tvůrci českých pohádek se často uchylují k začleňování vlezlých vedlejších postav do příběhu (například vodník v poslední Troškově pohádce Zakleté pírko), které po první půlhodině filmu lezou divákovi na nervy svým pitvořením. Tady však žádnou takovou postavu nenajdete. Ať už jde o vtipnou dvojici Písařík-Ouvín, starostlivou chůvu Veroniku Freimanovou nebo krále v podání Jana Révaie, všichni zvládají své role na výbornou.

Princezna zakletá v čase je jedna z nejlepších pohádek posledních let. Škoda jen, že přišla do kin v tomhle období, protože potenciál na to, aby byla minimálně tak úspěšná jako poslední Anděl Páně, určitě má. Jde o perfektní zábavu, kde těch 115 minut uběhlo jako nic, a tak nezbývá než se těšit, až pohádku (snad) uvidíme o Vánocích na některých z našich televizí.

Trailer k filmu Princezna zakletá v čase

• Jen jestli je správně genderová,musí tam být ... (Jan, 28.10.2020 12:47) Reagovat

Jen jestli je správně genderová,musí tam být stádo černochů,buzeranti a princezna by měla být muslimská lesba,pak pochopitelně rytíři vozejčkáři,jedno království by mělo mít AIDS druhé covi-19 a vypravěč syfla. Pak by to mohlo projít.

• Re: Jen jestli je správně genderová,musí tam být ... (Ffwd, 01.11.2020 05:15) Reagovat

Kuš, kanimůro...

• Jedna z nejlepsich pohadek? Co je tohle za server... (Jiří Filip, 30.03.2021 07:38) Reagovat

Jedna z nejlepsich pohadek?
    Co je tohle za server??
    Boze vetsi katastrofu sem nevidel

• Film skvělý po vizuální, příběhové HUDEBN?... (Anonym, 05.06.2021 12:18) Reagovat

Film skvělý po vizuální, příběhové HUDEBNÍ (zdůraznuji protože hudba je tam fakt skvělá), i herecké stránce. český dabing to trochu kazí, ale to je jen detail. čeho bych se ale bál je ten motiv časové smyčky, u kterho myslím platí třikrát a dost. Nedá se to ždímat do nekonečna, protože jak vidíme s porovnáním s filmy jako na hromnice o den více, nebo všechno nejhorší, tak je to pořád viceméně stejný drill. U této pohádky je to alepon netradiční tím zasazením, ale další film s tímhle motivem bych asi neměl zájem vidět. Jinak opravdu hezká pohádka, vidím to jako takový pokus přiblížit naši českou kinematografickou scénu i zahraničním divákům. S hodnocením souhlasím

• Velmi dobře ohodnocené :) ... (Tobias , 09.07.2021 18:49) Reagovat

Velmi dobře ohodnocené :)