Recenze: Slídil razí morální ambivalenci

Vydáno: 01.02.2015 21:00 - Jakub Brych | foto: facebook tvůrce

Jake Gyllenhaal hraje chlápka, co postrádá morální kodex a v noci brázdí ulice Los Angeles v honbě za pořízením záběrů pouličního zločinu, za které televize rády zaplatí. Je libo trochu lidského hnusu?

SlídilRecenzoval/a Jakub Brych dne 01.02.2015 21:00. Jake Gyllenhaal hraje chlápka, co postrádá morální kodex a v noci brázdí ulice Los Angeles v honbě za pořízením záběrů pouličního zločinu, za které televize rády zaplatí. Je libo trochu lidského hnusu? Hodnocení: 4
Slídil
Nightcrawler
Drama / Thriller / Krimi
USA, 2014 , 117 min.

Režie: Dan Gilroy
Scénář: Dan Gilroy
Kamera: Robert Elswit
Hudba: James Newton Howard
Herci: Jake Gyllenhaal, Michael Papajohn, Bill Paxton, James Huang, Kent Shocknek, Pat Harvey, Sharon Tay, Rick Garcia, Leah Fredkin, Bill Seward, Rick Chambers, Holly Hannula, Jonathan Coyne, Nick Chacon, Kevin Dunigan

Česká premiéra: 29.01.2015

Slídil hodnocení na Kinobox.cz: 76.59 %

Slídilem na režisérském poli debutuje Dan Gilroy, brácha o trošku slavnějšího Tonyho. Naposledy se společně předvedli světu s Bourneovým odkazem, pro který oba psali scénář a Tony ho režíroval. Slídil je ale čistě solo záležitost Dana, který je tu s námi už od devadesátek, ačkoliv to bohužel nebylo moc znát. To by se ale právě teď mělo změnit.

Jake Gyllenhaal ve filmu Slídil / NightcrawlerJe vždycky fajn, když si o filmu uděláte z ukázek dojem, a on vám ho pak pomaličku s každou minutou trochu vyvrací a odhaluje nečekané směry a vrstvy. Slídil přesně takový je. Ne že by oproti trailerům otočil o sto osmdesát, dává co slibuje, Gyllenhaal s podlouhlou ulízanou kšticí jezdí v noci po Los Angeles a stává se nepsaným autorem manifestu oportunismu a hned v druhé řadě taky hyenismu. Jako podivná robotická bytost obdařená uměle lidskými návyky kráčí za svými cíli a o lidi se jen nutně otírá, když je potřebuje využít.

Čeká vás vyšisované bledé světlo kontrastující s bezútěšností noci a podivně odlehčená hudba Jamese Newtona Howarda protkávající jejich unylost lehce pozitivními podtóny. Nokturnovitý náboj Slídilových výjevů byste možná srovnali s Drive, o velký kus blíž má ale tahle nálada k Mannovu Nelítostnému souboji, strohostí a emoční vyprázděností. A právě emoční prázdnotu můžeme klidně prohlásit za leit-motif Slídila.

Jake Gyllenhaal ve filmu Slídil / NightcrawlerNa první pohled by se film zdál jasnou sociální satirou mířenou především na publicistický hyenismus a absolutní absenci morálních zábran jak tvůrců oněch šokujících zpravodajství, tak jejich gaučových recipientů. Tohle téma je pro Slídila rozhodně stěžejní, Gilroy se s vámi po krk noří do etického kompostu a nechá vás v něm vyválet tak, že po odchodu z kina spálíte oblečení a naložíte se do dezinfekce. Přesto ale vlastně nezatápí Gyllenhaalově postavě pod kotlem, ani se po ní nesnaží vrhat vidle. Nechává ji žít si vlastním životem a až na pár nutných replik vedlejších postav se zdržuje všech soudů.

A Lou Bloom z toho těží. Slídil se s plynoucí stopáží pořád víc stává jen jakýmsi medailonkem psychopata a nechává si morálně pokleslé výjevy až na druhou kolej, až jako produkt absolutní pragmatické bezcitnosti Gyllenhaalovy postavy. Jenže cosi ve hře jeho obličejových svalů a v prostotě, s níž jedná a svěřuje se, vám nedá a zdržíte se zbrklého zavržení. Ono by bylo hrozně lehké Louem pohrdat, záminku vám k tomu ochotně podává sám Gyllenhaal, který po baleovsku zahodil svalstvo a vydal se cestou zapadlých tváří a mastných vlasů. Tyhle prvoplánové detaily vlastně tak trošku odvádí pozornost od jeho komplikované motivace.

Jake Gyllenhaal ve filmu Slídil / NightcrawlerLou je šmejd. O tom se přít nelze - se svým podřízeným manipuluje a zneužívá ho, lidské utrpení přechází s klidem a neštítí se ani sám přiložit ruku k dílu, jak praví Chaozz, „pro trochu víc krve a novinářskej metál“. Gilroy ho ale stejně nestaví do role zločince a nikdy ho opravdu nevytrestá. Ukazuje jeho švábí život neutrálně a prostě a postupně trousí kousky skládačky, z níž pak vzejde jistá představa o Louovi, produktu zvláštní absence lidskosti vyhnané do extrémů nasátými motivačními a korporátními moudry, které substituují a dokonce i skutečně vytváří životní cíl.

Lou se dostává do pozice, kde z póvlu konečně začíná být uznávanou osobou a okouší první náznaky moci, jíž se pak naprosto bez okolků chápe. Funguje jako stroj pragmaticky se hrnoucí za vybájeným pocitem moci a ve své odlidštěnosti považuje za dostačující třeba mluvit o sexu jen jako o „fyzickém kontaktu“. Důležitá replika pak přichází ke konci. „Nemám rád lidi.“ Ať už pro to má konkrétní důvod, nebo je to jen vrozená dispozice, Lou se od lidí distancuje vědomě. A vychází mu to. Přitom ale zpodobňuje spoustu vlastností, které každý z nás má a tajně, skrytě se za ně stydí, na rozdíl od Loua, který nemá problém s nimi je stavět na odiv.

Jake Gyllenhaal ve filmu Slídil / NightcrawlerSlídil by vlastně mohl klidně být o něčem jiném, než je amorální honba za lidským neštěstím. Podobně jako Whiplash, kde je hudba jedním z prostředků a ne tématem, i on využívá potenciál zápletky, aby vyzdvihl postavy, respektive postavu. Spojení Gyllenhaalova hereckého hnusáctví a nepříjemně robotizované osobnosti Lou Blooma pak až dokumentárním stylem vypodobňuje ideál prospěchářství a nelidskosti, dvojsečnost Gilroyova filmu ale vězí v tom, že jen nestranně přihlíží a nechává na vás, jestli se rozhodnete z Louova počínání pozvracet čalounění, nebo si pomyslíte, že takových jako on je kolem dost a i oni mají svoji zásluhu na vaší vlastní spokojenosti a blahobytu.

Originální trailer filmu Slídil