Stroj času: Zjizvená tvář

Vydáno: 20.01.2011 19:00 - Jana Bébarová | foto: facebook tvůrce

Údajně jeden z oblíbených filmů Ala Capona, stojící na vrcholu gangsterského filmu třicátých let. Brian De Palma mu v osmdesátých letech složil poctu natočením stejnojmenného snímku s Alem Pacinem v hlavní roli.
Počátkem třicátých let byl gangsterský film na vrcholu, což souviselo se vzestupem studia Warner Bros., jehož byl doménou. Z té doby pochází ikonické filmy tohoto žánru: Malý Caesar (Little Caesar) Mervyna LeRoye a Veřejný nepřítel (Public Enemy) Williama Welmanna. Příběhy z období prohibice o vzestupu a pádu gangstera se těšily divácké oblibě a jejich herečtí představitelé se doslova přes noc stali hvězdami. Kromě Edwarda G. Robinsona a Jamese Cagneyho takto úspěšně začali kariéru i Paul Muni a George Raft, kteří v roce 1932 ztvárnili ústřední protagonisty Zjizvené tváře (Scarface) Howarda Hawkse. Muni svůj status hvězdy potvrdil ještě v témže roce rolí v proto-noiru Jsem uprchlý galejník (I Am a Fugitive from a Chain Gang) již jmenovaného režiséra Mervyna LeRoye.
Ze zmíněných gangsterek dnes s odstupem bez pochyb působí nejživěji právě snímek Howarda Hawkse, který šel oproti předchozím mnohem dál v zobrazení násilí. Během hodiny a půl se zde odehraje téměř třicítka vražd a zdá se, že výstřely ze samopalů nikdy neutichnou. Není proto divu, že věhlasný producent Howard Hughes měl s uvedením Zjizvené tváře nemalé problémy (gangsterské filmy se všeobecně potýkaly s výtkou, že idealizují zločin a jejich hrdina proto musel být na konci vždy potrestán smrtí). Přestože v Hawksově snímku byly některé scény vystřiženy a přetočeny a byl přidán podtitul "The Shame of the Nation" (který korespondoval s odsudkem gangsterských praktik v úvodních titulcích), nemohl se v některých kinech promítat vůbec.
Obdobně jako Welmannův Veřejný nepřítel s Jamesem Cagneym, má i ústřední protagonista Zjizvené tváře, Tony Camonte, předobraz v proslulém chicagském gangsterovi Alu Caponovi přezdívanému "Scarface". Zatímco Cagneyho Tom Powers diváky šokoval v památné scéně s grapefruitem drceným ve tváři jeho přítelkyně, Muniho postava pobuřovala především evidentním incestním vztahem k sestře Cesce (Ann Dvorak). Tony, který se z gangsterského přisluhovače vyšvihl v krále podsvětí, vládne i doma tvrdou rukou. Mladší sestru terorizuje z pozice autoritářského otce, respektive žárlivého manžela, který v její přítomnosti nesnese žádného mužského konkurenta, a tak neváhá jít i přes mrtvoly vlastních přátel.
Muniho hrdina je krutý a neústupný a vyvolává respekt už jen svým vzezřením (nepřehlédnutelná jizva ve tvaru kříže na tváři). V první scéně filmu, kdy přichází spáchat jednu z vražd na objednávku a my v záběru vidíme pouze jeho stín, je až téměř démonizován. Pohvizdování, které se přitom ozývá do ticha, se v průběhu filmu stane zřetelným znamením další vraždy (že by odkaz na Langova Vraha mezi námi (M)?). Sofistikované zobrazení násilí je mimochodem jeden z důvodů úspěšnosti Hawksovy Zjizvené tváře. Obrazy násilí jsou chytře přetaveny v jemné metafory (všudypřítomné motivy kříže, stíny zabijáků a umírajících či padající bowlingová kuželka symbolizující smrtelný pád jednoho z gangsterů) a jejich akcent rovněž z velké míry přechází do zvukové stopy, a to v rovině hlasitých výstřelů a výkřiků postav, s nimiž souvisí prezentace násilí skrze pohled přihlížející osoby (tímto stylistickým prvkem později proslul Anthony Mann).

Zjizvená tvář je z trojice ikonických gagnsterských filmů počátku třicátých let nejlepší i díky svému vysokému tempu vyprávění, které je podmiňováno dynamickou (a v mnoha ohledech expresionistickou) kamerou a četnými střihovými zkratkami. V široké povědomí se například dostala scéna s padajícími listy nástěnného kalendáře během sledu výstřelů ze samopalu. Nechybí zde ani pro Hawksův režijní styl příznačné dlouhé záběry pohyblivé kamery, jejichž dokladem je již samotný úvodní čtyřminutový záběr-sekvence. Právě pro tyto účelné stylistické aspekty byl Hawks vyzdvihován kritiky z Cahiers du Cinema, jež po válce jako první plně docenili význam jeho tvorby. Tu později vyzdvihovali i filmaři Nového Hollywoodu, jmenovitě Brian De Palma, jenž podle scénáře Olivera Stonea jako poctu Hawksově snímku natočil padesát let po jeho uvedení stejnojmenný film.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY