OBRAZ A ZVUK
2D prezentace marvelovského blockbusteru je na odpovídající úrovni a nabízí perfektně ošetřený obraz ve všech směrech. Na rozdíl od hi-tech Iron Mana a fantasy Thora sice neoperuje s tolika okázalými trikovými atrakcemi (robotí brnění, fantasy bitvy), ale své retro zabarvení dokázal vystihnout dokonale. Nejvíce to je poznat na barevné paletě, která mnohdy zabíhá k sépiovým nebo desaturovaným barvám, jež přesně sedí zvolenému válečnému looku. V kontrastu s civilními lokacemi měst a lesů stojí záběry z laboratoří, v nichž kromě několika lens flares, které vydává Cosmic Cube, stojí za pozornost spousty malých detailů futuristických vynálezů. Capovi se ale daří i v tmavších scénách, zdařilý přepis dokáže totiž vykreslovat působivý kontrast, ale i uhranout lehkou stínohrou. Ta je sice horší už při 3D prezentaci, protože ta je další marvelovskou post-konverzí bez hlubšího smyslu - nejde sice o zohavený třetí rozměr, jako například u Souboje titánů, ale První Avenger také není kdovíjakou výhrou. Ne že by tam hloubka nebyla - je přítomna skoro v každém (větším) záběru a díky rozestavění postav v plánech někdy pocítíte, že se mezi objekty vyskytuje jistá vzdálenost. Ale protože jde o 2D film, je s 3D pracováno nesystematicky. Pocítit se tak v podstatě dá naplno jen u úvodního loga Paramountu a pak v několika trikových scénách, které byly v postprodukční fázi poupraveny jako atrakce - trosky výbuchů nebo Captain házející štít do kamery. Má cenu se rozepisovat i o zvuku, který dokonale splňuje veškerá kritéria prvotřídního referenčního materiálu pro domácí kino? Bodově můžeme říci, že 7.1 DTS-HD Master Audio nabízí dokonale srozumitelné dialogy, propracované zvukové detaily prostředí (ruch velkoměsta) a strhující mix v akčních scénách, v nichž výbuchy, střelba a efekty dodávají sledování vtahující efekt. Napomáhá jim samozřejmě i starosvětsky oldschoolová hudba Alana Silvestriho, která jakoby vypadla z klasických a poctivých žánrovek z přelomu devadesátých let. První Avenger se zkrátka (až na prapodivný český dabing, kde se dabéři pokouší o německý přízvuk) poslouchá náramně dobře.
BONUSY
Snímky marvelovské Fáze I, na rozdíl od Fáze II, ještě disponovaly slušnou bonusovou nadílkou, která stručně, jasně a zábavně vystihla hlavní aspekty a zajímavosti filmu. Kromě informativního komentáře, kde se o své poznatky, postřehy a anekdoty z natáčení podělí režisér Joe Johnston, kameraman Shelly Johnson a střihač Jeffrey Ford, se na disku nachází celkem sedm minidokumentů o celkové délce cca padesáti minut, marvelovský kraťas s agentem Coulsonem Cesta k Thorovu kladivu a co se na ní přihodilo (ten je výplňovou epizodkou mezi Iron Manem 2 a Thorem), pět minut vystřižených scén a čtyři trailery. To vše ve vysokém rozlišení a s českými titulky. Jak už bylo řečeno, sedmička krátkých dokumentů je úderná, informativní a dozvíte se z ní obecně více než z takového Blu-raye druhého dílu - typově jde o kombinaci behind-the-scenes, rozhovorů s herci a featurette. Jejich názvy mluví samy za sebe - desetiminutové Vybavení pro superhrdinu zachycuje vytváření Captainova kostýmu a jeho proměny v průběhu filmu, šestiminutovka Komando Nicka Furyho přibližuje vedlejší postavy filmu a Dokonalá technologie stručně shrnuje inspirace, které tvůrcům posloužily pro vznik futuristických zbraní a vozidel, jenž se ve filmu objevují. Zřejmě nejzajímavějším příspěvkem je devítiminutový bonus Proměna zachycující náročný proces vzniku vyhublého Chrise Evanse v první části filmu, jehož hlava byla digitálně připevněna a zmenšena na tělo jiného herce. Završujícími dokumenty jsou i desetiminutovka o záporákovi Zaostřeno na Lebku, kraťas Captain America: Počátky ohlížející se za bohatou minulostí postavy prvního superhrdiny, a také exkluzivní lákadlo Avengers se scházejí, které však v dnešní době bohužel nikoho nevytrhne. Celkově se bonusy řadí vlastně k těm nejpovedenějším, co se zatím na discích marvelovek objevily.