Recenze: Liv & Ingmar - nejslavnější filmová dvojice na plátně

Vydáno: 06.04.2014 10:00 - Markéta Jindřichová | foto: facebook tvůrce

Liv & Ingmar je celovečerním dokumentárním debutem Dheeraje Akolkara, kterému se bohužel nepodařilo vyhnout většině úskalí čekajících na tvůrce filmových portrétů.

Liv & IngmarRecenzoval/a Markéta Jindřichová dne 06.04.2014 10:00. Liv & Ingmar je celovečerním dokumentárním debutem Dheeraje Akolkara, kterému se bohužel nepodařilo vyhnout většině úskalí čekajících na tvůrce filmových portrétů. Hodnocení: 2
Liv & Ingmar
Liv & Ingmar
Dokumentární
Velká Británie, 2012 , 89 min.

Režie: Dheeraj Akolkar
Scénář: Dheeraj Akolkar
Kamera: Hallvard Bræin
Hudba: Stefan Nilsson
Herci: Liv Ullmann, Ingmar Bergman, Samuel Fröler, Erland Josephson, Bibi Andersson, Max von Sydow, Harriet Andersson, Ingrid Thulin, Ingrid Bergman, Kari Sylwan

Česká premiéra: 03.04.2014

Distributor: Film Europe

Liv & Ingmar hodnocení na Kinobox.cz: 62.17 %
Dokumentární snímek indického režiséra Dheeraje Akolkara má být poctou jedné z nejslavnějších filmových dvojic v historii kinematografie a jejich plodnému, i když velmi dramatickému profesnímu i intimnímu soužití. Místo originálního medailonu se divák dočká pouze sentimentálního patosu bez špetky invence. To je vlastně na celé záležitosti nejsmutnější.

Fotografie z filmu Liv & Ingmar / Liv & IngmarIngmar Bergman byl geniální vizionář, kterému se vyrovná jen nemnoho filmových tvůrců. Liv Ullmann je nadaná herečka, jejíž talent se rozvíjel a ukazoval v nejlepším světle právě pod Bergmanovým vedením. Jejich bouřlivý vztah přímo inspiroval některé z nejslavnějších režisérových snímků jako například Šepoty a výkřiky, Scény z manželského života, Hanba a další. Od filmového portrétu takových dvou osobností by se dalo očekávat, že se pokusí uchopit své téma netradičním způsobem, že půjde do hloubky nebo že bude problematizovat notoricky známé historky z natáčení.

Dheeraj Akolkar bohužel selhává na všech frontách. První problém spočívá už v samotném scénáři. Drtivá většina replik je přejatá z autobiografických románů Proměny Liv Ullmann a Laterna magika Ingmara Bergmana a jejich soukromé korespondence, vzkazů apod. Film tak nepřináší nic nového ani objevného a vlastně spíš parazituje na cizí slávě a umu. To je velká škoda, protože takové dvě pozoruhodné osobnosti by si zasloužily detailnější pozornost, nicméně kvůli Akolarově dokumentu se do jejich příběhu v nejbližší době hned tak někdo nepustí. Obdobně povrchní je i ztvárnění scénáře. Liv Ullmann předčítá své party sama, Bergmanovi propůjčil melodramatický voice over Samuel Fröler. Intermezza mezi jednotlivými vstupy jsou podtažena otravnými sladkobolnými smyčci a jednotlivé kapitoly pojmenovány rádoby velkými hesly, jako jsou Láska, Přátelství nebo Vztek.

Liv Ullmann ve filmu Liv & Ingmar / Liv & IngmarNejhůře to, co se nápaditosti týče, asi dopadlo s vizuální stránkou. Čtené úryvky z knih jsou doslovně ilustrovány pasážemi z Bergmanových filmů, záběry z natáčení, dobových fotek a novinových článků. Je pravda, že sám Ingmar Bergman se přiznával k čerpání filmových témat přímo ze svého života, a také není žádným tajemstvím, že mnoho jeho snímků, které zobrazovaly rozklad vztahu dvou lidí, vycházelo z jeho konkrétní životní zkušenosti. To v dokumentu v pár nemnohých rozhovorech s Dheerajem Akolkarem stvrzuje i hlavní protagonistka Liv Ullmann. Nicméně taková volba vizualizace je ta nejzjevnější možná.

Stejně tak jako lyrické sekvence plné rozostřených nebo zpomalených záběrů na přelévající se mořské vlny, táhnoucí se mraky a stébla trávy vlnící se ve větru na „Bergmanově“ ostrově Fårö. Autor se rozhodl pouze reprodukovat již vyřčené, ačkoli se mohl obrátit na další osobnosti, které byly svědky vznikajícího i zanikajícího vztahu Liv Ullmann a Ingmara Bergmana, nebo které se účastnily natáčení v dobách, kdy tento vztah probíhal. Jejich portrét by tak nabyl nejen nových, ale i širších rozměrů. Vzhledem k uzavřenému prostředí, v jakém Bergman pracoval, by mohly například Bibi Andersson nebo Harriet Andersson – další dvorní herečky, které jsou stále naživu – zcela jistě přinést osvěžující úhel pohledu.

Fotografie z filmu Liv & Ingmar / Liv & IngmarPřese všechny výše zmiňované námitky stojí Liv & Ingmar za zhlédnutí, a to právě díky postavě Liv Ullmann. Kromě toho, že je to jedna z předních hereček (a v poslední době i režisérek) světové kinematografie, je to především neskutečně silná a komplikovaná osobnost, z níž doslova sálá charisma. Ve svých pětasedmdesáti letech je to stále krásná žena, svým způsobem moudrá a laskavá, je to pořád herečka. V těch několika nemnohých pasážích, kdy dostane prostor volně promlouvat, vzpomínat a asociovat, bere dech. Asi nejvíc je obdivuhodná pokora a smířlivost, s níž vzpomíná na křivdy, které se jí staly, a těžké životní momenty, jimiž musela projít, stejně tak jako zkušenosti, jež z těchto událostí dokázala vytěžit.

Pokaždé, když se Liv Ullmann objeví na plátně, a nepřehrává předem připravené repliky, prozáří prostor kolem sebe překypující energií a pozitivním přístupem ke všemu, co leží před ní. Teprve z jejích vlastních slov vyplývá, nakolik byli s Ingmarem Bergmanem duševně spříznění, i přesto že jí – stejně jako mnoho svých dalších spolupracovníků – nechával běžně procházet peklem. O to kontrastněji pak působí Akolkarova přeslazená „pocta“ v konfrontaci s touto výjimečnou, inspirativní personou a jejím komplikovaným vztahem ke geniálnímu filmovému tvůrci.

Originální trailer filmu Liv & Ingmar