Příběh filmu: Odysea – problém výkladu dějin kinematografie

Vydáno: 07.09.2013 12:00 - Markéta Jindřichová | foto: facebook tvůrce

Dokumentarista a cinefil Mark Cousins se pokusil uchopit dějiny světové kinematografie po svém. Otázkou zůstává, zda 11 dekád fenoménu zvaného FILM není příliš velké sousto.

Příběh filmu: OdyseaRecenzoval/a Markéta Jindřichová dne 07.09.2013 12:00. Dokumentarista a cinefil Mark Cousins se pokusil uchopit dějiny světové kinematografie po svém. Otázkou zůstává, zda 11 dekád fenoménu zvaného FILM není příliš velké sousto. Hodnocení: 3
Příběh filmu: Odysea
The Story of Film: An Odyssey
Dokumentární
Velká Británie, 2011 , 900 min.

Režie: Mark Cousins
Scénář: Mark Cousins
Kamera: Mark Cousins
Herci: Mark Cousins, Alexander Sokurov, Norman Lloyd, Lars von Trier, Paul Schrader, Haskell Wexler, Yuen Woo-ping, Samira Makhmalbaf, Robert Towne, Jean-Michel Frodon, Stanley Donen, Mani Kaul, Sharmila Tagore, Youssef Chahine, Kyôko Kagawa

Česká premiéra: 01.09.2013

Hodnocení: 6/10

Distributor: Film Europe


Příběh filmu: Odysea hodnocení na Kinobox.cz: 74.07 %
V hlavičce oficiálního textu distributora divák nalezne úvodní představení televizního projektu o patnácti dílech po šedesáti minutách ve strohých faktech: „6 let natáčení, 4 kontinenty, 11 desetiletí a tisíce filmů. Výpravný příběh o vývoji filmu.“ Stylistika takového vyjádření má jednoznačný cíl. Má potenciálního diváka ohromit, nalákat ke zhlédnutí pořadu a zároveň v něm vyvolat dojem, že jde o věc tak všeobjímající, že není potřeba dlouhých vysvětlení, stačí hesla a čísla. Ve stejném duchu se pak nese i celý Cousinsův projekt.

Mark Cousins ve filmu Příběh filmu: Odysea / The Story of Film: An OdysseyZákladní problém této minisérie o jednotlivých fázích kinematografie od jejího vzniku až po současnost spočívá v tom, že jakkoli se tváří jako relativně objektivní výčet hlavních milníků, jedná se o hluboce subjektivní zpověď zapřisáhlého milovníka filmů i filmu jako takového. Tím nemám na mysli, že by na osobním výkladu filmové historie bylo něco špatného. Jako dobrý příklad mohou posloužit filmy Histoire(s) du cinéma: Toutes les histoires Jean-Luc Godarda nebo Martin Scorsese v roli průvodce americkým filmem, v nichž zmiňovaní režiséři přistoupili k dějinám filmu čistě ze svého úhlu pohledu. Úskalí, na nějž série Příběh filmu: Odysea naráží, je právě ona proklamovaná pravdivost režisérova hlediska. Hledisko je legitimní postoj, ale je to vždy jen jeden z možných přístupů.

Mark Cousins se snaží se být komplexní. Má ambice uchopit celý proces vzniku filmu – filmovou řeč, studiový systém, herectví, kameru, střih – montáž, historii, teorii, filmové styly, hnutí, školy apod. Poukazuje na to, kdo byl v čem inovativní, a srovnává napříč časem i prostorem. Zohledňuje sociologický, kulturní, ekonomický a historický kontext jednotlivých národních kinematografií. Snaží se syntetizovat vlivy, jež měly historické události ve spojení s osobní historií (výchova, vzdělání, rodina) filmových tvůrců na zobrazovaná témata, výrobu filmů, režijní styl a další.

Lars von Trier ve filmu Příběh filmu: Odysea / The Story of Film: An OdysseyAkcentuje všechny možné filmové koncepty typu kamera oko, vliv vizuálního ztvárnění na emoce diváka, význam a potenciál detailu, zvuku a filmové hudby na umocnění výsledného efektu. Nadto v obraze ilustruje svůj výklad, jak funguje filmová řeč tím, že sám vytváří stejné kompozice a následně je srovnává s daným filmem, který analyzuje. Rozhodně mu nelze upřít, že se snaží zohlednit všechny aspekty, které vstupují do procesu vzniku filmu i do kontinuity dějin kinematografie.

Nicméně právě fakt, že vidí souvislosti úplně všude, se ukazuje jako problematický. To, co budou někteří vnímat jako fascinující záběr všech dostupný faktů o jednom médiu ve všech jeho formách, bude pro druhé ztroskotání neuskutečnitelného megalomanského projektu. Po více než stoleté historii filmu už nelze vytvořit síť – mapu, na níž by byl veškerý kontext a propojení, všechny odkazy a souvislosti patrné. Nelze všechno pokrýt, rozhodně ne v rozsahu, v němž se celosvětová kinematografie dnes ocitá. A pokud ano, tak jen s licencí vlastní autorské interpretace.

Gus Van Sant ve filmu Příběh filmu: Odysea / The Story of Film: An OdysseyNa škodu je také patetická hudba, výkladový voice over Marka Cousinse a fetišismus, se kterým navštěvuje místa, kde dané filmy vznikaly. Zároveň je z filmu silně patrná notná ale sympatická dávka cinefilství, nadšení pro film – pohyblivé obrazy jako médium a fenomén. Spíš než ucelená historie filmu je to osobní zpověď. Dokument o fascinaci konkrétního individua.

O tom svědčí i diskutabilní výběr konkrétních děl, režisérů a herců nebo výklad filmové teorie a řemesla, který je na úrovni přednášek pro první ročník studentů filmové vědy. Příběh filmu: Odysea stojí za vidění, ale užijí si ho spíše ti, kteří se filmovou historií a teorií nezabývají příliš do hloubky nebo ti, kteří film milují za to, že je prostě baví.

Příběh filmu: Odysea - originální trailer


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY