Blu-ray recenze: Atlas mraků

Vydáno: 26.03.2013 19:00 - Markéta Jindřichová | foto: EEAP

Snímek epických rozměrů jako je Atlas mraků, rozhodně stojí za to zhlédnout ve vysokém rozlišení. Fanoušci tohoto filmu budou ale zklamáni absencí jakýchkoli bonusů.

Atlas mrakůRecenzoval/a Markéta Jindřichová dne 26.03.2013 19:00. Snímek epických rozměrů jako je Atlas mraků, rozhodně stojí za to zhlédnout ve vysokém rozlišení. Fanoušci tohoto filmu budou ale zklamáni absencí jakýchkoli bonusů. Hodnocení: 2.5
Atlas mraků
Cloud Atlas
Drama / Tajemný / Sci-Fi
USA, 2012 , 172 min.

Režie: Tom Tykwer, Lilly Wachowski, Lana Wachowski
Scénář: Lana Wachowski, Tom Tykwer, Lilly Wachowski, David Mitchell
Kamera: Frank Griebe, John Toll
Hudba: Reinhold Heil, Johnny Klimek, Tom Tykwer
Herci: Tom Hanks, Halle Berry, Jim Broadbent, Hugo Weaving, Jim Sturgess, Bae Doo-na, Ben Whishaw, Keith David, James D'Arcy, Xun Zhou, David Gyasi, Susan Sarandon, Hugh Grant, Robert Fyfe, Martin Wuttke

Česká premiéra: 20.03.2013

Hodnocení: 5/10

Atlas mraků hodnocení na Kinobox.cz: 77.34 %
Tom Tykwer, Andy a Lana Wachovští spojili síly při adaptaci knihy Davida Mitchella nominované v roce 2004 na Bookerovu cenu. Bohužel jejich filmové ztvárnění za původní literární předlohou v lecčems pokulhává. Michellův text je precizně propracovaný a formálně vytříbený. Jakkoli mu je občas vyčítána jistá šablonovitost v uplatňování komplikované narativní výstavby, nelze knižní podobě Atlasu mraků upřít značný vypravěčský cit. To se bohužel o filmovém přepisu dost dobří říct nedá. Vezměme například strukturu vyprávění. V knize nalezneme šest příběhu, z nichž pět je postupně vyprávěno jen do půlky. Poslední je čtenáři předložen celý, jako pomyslný střed, pak následují nedopovězené zbývající části oněch pěti příběhů. Ve filmu jde pouze o nesourodou směsku rozstřihaných a bez jakéhokoli klíče poskládaných střípků šesti příběhů.
V románu jsou vyprávění od sebe odlišena užitým literárním žánrem nebo narativním hlediskem – vševědoucí a nespolehlivý vypravěč, vyprávění v první osobě, deník, dopisy a rozhovor. Navíc mezi jednotlivými kapitolami vede jako červená nit sled příčin a následků, každá z postav je nějakým způsobem propojená s jinou. Wachovští a Tykwer se snaží zachovat žánrovou různorodost jednotlivých dějových linií a adekvátně předloze volí různé formy vyprávění – sitcom, "matrixovská" sci-fi, špionážní retro thriller, fantasy, komedie a historické drama. Ona červená nit, tedy to, co u Michella funguje jako časoprostorový karmický přenos z jedné postavy do druhé a co je režiséry ztvárněno obsazením stejných představitelů, působí ve filmu velmi zmatečně. Autoři filmového Atlasu mraků vzali předlohu se silným potenciálem, který bohužel nedokázali efektivně využít.
Stejně rozpačité jako snímek samotný je i zpracování Blu-ray vydání. Na jednu stranu nelze nepochválit zdařilou obrazovou i zvukovou kvalitu, na stranu druhou kromě filmu na disku už nic jiného nenalezneme. To samozřejmě nelze vyčítat pouze Magic Boxu (respektive EEAP), pod jehož hlavičkou byl Blu-ray vydaný. Ve Spojených státech byl Atlas mraků po finanční stránce relativně fiasko, což rozhodně žádným rozšířeným edicím nenahrává. I přesto tam ale disk vydaný Warner Bros. obsahuje sedm přidaných kapitol (A Film Like No Other, Everything is Connected, Spaceships, Slaves & Sextets, The Bold Science Fiction of Cloud Atlas, The Impossible Adaptation, The Essence of Acting, Eternal Recurrence: Love, Life, and Longing in Cloud Atlas).
Pokud se ale přese všechny výhrady k chudé edici oprostíme od nepřítomnosti bonusů, zcela prostého plastového obalu s papírovým artworkem a embosovaným přebalem, samotné technické zpracování dostává všem standardům. Atlas mraků je z velké části trikový film a v HD verzi jsou právě takové scény velmi realistické. Vysoké rozlišení (1080p Full HD, 16:9, 2,39:1) vynikne především v dynamických honičkách po Neo Soulu a v úchvatném prokreslení barev krajiny, v níž žije pastevec Zachry. Zvuk v českém, polském, maďarském a anglickém znění je v žádoucím Dolby Digital 5.1 Dts-HD. Titulky jsou pak české, polské a maďarské.
Blu-ray je samozřejmě o obrazové a zvukové kvalitě. Nicméně co si budeme nalhávat, film v HD kvalitě se dá jednoduše stáhnout i na internetu. Právě bonusové nabídky, pěkné obaly atd. jsou lákadlem, proč investovat do disku. Je to prostě přidaná hodnota, na kterou by se nemělo zapomínat. A pokud už pro bonusy nebo pěkné balení není prostor či podmínky, mělo by se to projevit alespoň v nižší ceně disku.

Český trailer filmu Atlas mraků