Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
The Doors - When You’re Strange

Recenze: The Doors - When You’re Strange

Vydáno: 17.08.2010 07:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jana Bébarová | foto: 2009 Rhino Entertainment Company

Dokument The Doors - When You’re Strange naplno obstojí jako zasvěcený průvodce historií. A přestože osobnost Jima Morrisona na sebe logicky strhává nejvíce pozornosti, jedná se o komplexní pohled na hudební kariéru legendární americké skupiny.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Úspěšný americký tvůrce nezávislých filmů Tom DiCillo (např. Život v oblouznění, Život v sedmém nebi, Opilí slávou) protentokrát opustil oblíbený žánr komedie a pustil se do projektu, který je v rámci jeho filmografie ojedinělý - do hudebního dokumentu. Ohledně režie snímku o americké formaci The Doors byl osloven na počátku roku 2007 producentem Peterem Jankowskim, s nímž se seznámil při práci na televizním seriálu Zákon a pořádek a pro něhož bylo několikaleté úsilí o realizaci tohoto dokumentu výrazem velké lásky k legendární hudební skupině. Tu s ním ostatně sdílel i sám DiCillo, který Jankowskiho nabídku okamžitě přijal.
Po dvou letech práce, která mj. obnášela pečlivé studium archivních materiálů a osobní setkání s žijícími členy skupiny, kteří celý projekt ochotně podpořili, byl snímek pod názvem The Doors - When You’re Strange premiérově uveden na festivalu v americkém Sundance. Tam se setkal s velice příznivým přijetím a dokonce byl nominován na Velkou cenu poroty. A o téměř rok a půl později mají konečně možnost DiCillův film v kinech zhlédnout i čeští příznivci skupiny kolem Jima Morrisona.
Po vřele přijatém červencovém koncertu Raye Manzareka a Robby Kriegera v pražském Kongresovém sále se jim tak dostává další lahůdky. A nejen jim. The Doors - When You’re Strange totiž naplno obstojí jako zasvěcený průvodce historií slavné kapely i pro ty, kteří The Doors znají jen díky Morrisonově populární tváři, jež na ně shlíží z řady merchandisingových produktů, či pro ty, kteří o jejich existenci dosud neměli ani potuchy. Jako lákadlo navíc funguje skutečnost, že oním průvodcem - vypravěčem je v DiCillově snímku jeden z nejpopulárnějších amerických herců posledních let - Johnny Depp. Ten v pozici komentátora vystřídal samotného režiséra, jehož údajně monotónní a nezáživný hlasový projev kritiky ani publikum nenadchl, a tak si za sebe zcela sebekriticky našel náhradu. Samotný Depp se nechal slyšet, že je hrdý na to, že se mohl na tomto projektu podílet.
Jeho poučené a zanícené, téměř hodinu a půl trvající vyprávění je protkané řadou fotografií The Doors a archivních záběrů z jejich koncertů, nahrávání ve studiu, zkoušek, ale i domácích videí. A nechybí ani výseky z různých interview. Náladu a celkovou atmosféru filmu pak výstižně dokreslují jednotlivé písně skupiny, přičemž každá zde zároveň funguje jako nositel určitého poselství. V tomto smyslu jsou některé dokonce až zneužívány: například když dojde na povídání o válce ve Vietnamu, ozývají se ze zvukové stopy Riders On The Storm.
Společensko-politický kontext šedesátých let je pro DiCillův film jedním z určujících prvků. Považuje za nezbytné představit pozadí, na kterém The Doors tvořili - éru hippies, drogových experimentů, bouřící se mládeže, a to nejen proti výše zmíněnému vietnamskému konfliktu. Dotýká se zásadních mezníků doby, jakými byly vraždy J. F. Kennedyho a Martina Luthera Kinga. Vždyť právě v těchto bouřlivých časech se v Los Angeles potkávají Jim Morrison, Ray Manzarek, Robby Krieger a John Densmore. A zakládají The Doors.
Z velkého množství faktografických údajů (kterými však divák není zavalován, ale jsou mu v převážně chronologickém sledu postupně předkládány) dojde třeba na to, jak vznikl název skupiny, jejíž frontman neměl žádné hudební vzdělání, protože původně studoval filmovou školu. A tím se dostáváme k patrně nejzajímavějšímu bodu celého projektu: většina ve filmu použitých záběrů pochází z osobního archivu Morrisonova spolužáka z UCLA Paula Ferrary, jenž se podílel na experimentálním, dnes již raritním filmu Jima Morrisona HWY: An American Pastoral (1969). Některé scény z něj dokonce DiCillo do svého snímku začlenil.
Road movie zpěváka kráčejícího pouští je výstižnou metaforou celého dokumentu. Dokumentu mapujícího hudební kariéru The Doors od jejich začátků v roce 1965 přes přijetí jednotlivých jejich desek hudební kritikou, účast v show Eda Sullivana, setkání s Andy Warholem, ožehavý incident v Miami a s ním spojené soudní tahanice či Morrisonovu tragickou smrt v Paříži v červenci roku 1971. Nutno uznat, že byť DiCillovi jde o komplexní pohled na slavnou skupinu a jeho tendence neupřednostňovat žádného ze členů před druhými je jasně patrná, osobnost nejvýstřednějšího z nich na sebe logicky strhává nejvíce pozornosti.
Propírají se tu Morrisonovy časté drogové úlety a dlouhodobé problémy s alkoholem, obscénní eskapády a kontroverzní výroky. Přesto přese všechno se dokument The Doors - When You’re Strange netříští na nesouvislé střípky, ale funguje přesně tak, jak jej tvůrci zamýšleli.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 31. 5. 2024 - 6. 6. 2024
TV tipy: Modelář Batman nikdy neodvrací zrak a prožívá milostnou aféru Červen se v televizích rozjíždí poměrně slibně a zajímavě, protože nabízí hned několik atraktivních premiér. Tou nejlepší je nejnovější Batman, děti pak ocení animovaného Rakeťáka, ani to ale není zdaleka všechno.... čtěte zde
Vydáno: 31.05.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Noční klid 6/10
Recenze: Drama Noční klid ukazuje, jak nás může paralyzovat podlehnutí vlastnímu strachu České drama pojednává o muži středního věku, jenž se začne v důsledku několika znepokojivých událostí bát o svou bezpečnost. Kdo přesně je jeho nepřítelem a zdali vůbec nějaký nepřítel existuje, je však věc nejistá. čtěte zde
Vydáno: 30.05.2024 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 22. týden
Kinopremiéry: Priscilla a hrdí lvi jsou imaginární přátelé, kteří vrací úder Tento týden by v tuzemských kinech mohla slavit divácký úspěch rodinná komedie Imaginární přátelé, která kombinuje animaci s hraným filmem. Ze zbylé sedmičky už pak větší potenciál neskrývá žádná z novinek. čtěte zde
Vydáno: 29.05.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 21. týden
Top 20 ČR: Furiosa na Garfielda nestačila V českých kinech se na prvním místě udržel mlsný a líný Garfield, zatímco výbušná Furiosa se musela spokojit až s druhým místem. čtěte zde
Vydáno: 28.05.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 21. víkend
Box office: Furiosa a Garfield v těsném závěsu O první místo žebříčku tržeb svedli těsný souboj Garfield ve filmu a Furiosa: Sága Šíleného Maxe. Ani jeden z těchto snímků nicméně svým otvírákem neoslnil. čtěte zde
Vydáno: 27.05.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- TV tipy: El Mariachi, mrtví básníci a jiní hrdinové (16.05.2014 07:00 v Radar | TV tipy)
- DVD: The Doors - When You’re Strange (01.03.2011 14:00 v Recenze | Blu-ray)
- Novinky na DVD: 50. týden (12.12.2010 06:00 v Radar | BD a DVD tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   21/2024

Furiosa: Sága Šíleného Maxe
8/10

Post-apokalyptický snímek režiséra George Millera, jenž dějově předchází filmu Šílený Max: Zběsilá cesta, se věnuje osudu postavy jménem Furiosa, která byla coby dítě unesena a nyní v dospělosti touží po pomstě.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe