TV tipy: 24. 2. 2012 - 1. 3. 2012

Vydáno: 24.02.2012 07:23 - Vratislav Šálek | foto: Buena Vista Home Entertainment, Inc.

Hodně zajímavých a oceňovaných snímků se ocitlo tento týden v našem televizním výběru. Kromě vynikajícího Pokání a Allenovy Hry osudu vás potěší třeba James Bond nebo jeden z nejlepších akčňáků let devadesátých Con Air.
Plakát filmu Con Air Con Air (Con Air) (pátek 24. 2., Prima Family, 23:10 - 01:35)
Parádní akční záležitost, která nestárne, oprávněně patří do svaté trojice nejlepších zástupců žánru z devadesátých let. Můžeme spekulovat o tom, zda Nicolasi Cageovi role drsňáka úplně sedla, pochyby ale rozhodně nelze mít o naprosto skvostně obsazených záporných rolích. Ať už jde o psychopatického Johna Malkoviche, obvykle děsivého Dannyho Treja nebo geniálně úchylného Stevea Buscemiho, bude se divák bavit v každé scéně, v níž se nejen tito chlapíci objeví. Režisér Simon West nasazuje takřka od začátku tempo, které se nezastaví až do konce, prokládá ho údernými hláškami a obřím nadhledem, a tak mu milerádi odpustíte dost nelogičností, sladkobolný závěr a občas trošku viditelnější triky. Naprosto ideální zábavný a nenáročný kousek.
Synopse: Cameron Poe (Nicolas Cage) si odseděl osm let za neúmyslné zabití. Dnes má být konečně propuštěn a setkat se se svou manželkou a hlavně dcerkou, kterou nikdy neviděl. Jediné, co zbývá, je přečkat let ve speciálním letadle pro trestance, kde jsou transportováni ti nejhorší z nejhorších. A i přes značná bezpečnostní opatření se parta krvavých zločinců vedená ďábelským Cyrusem (John Malkovich) pokusí o vzpouru a zmocní se letadla. Jediný, s kým nepočítali, je právě bývalý armádní průzkumník Poe, který se je pokusí zastavit.
Zajímavost: Snímek získal Zlatou malinu za bezostyšné pohrdání lidským životem a veřejným majetkem.


Plakát filmu Thunderball Thunderball (Thunderball) (sobota 25. 2., Nova Cinema, 17:35 - 20:00)
Historicky čtvrtá bondovka, za jejíž režií stojí specialista na tuto odnož špionských snímků Terence Young, pokračuje v trendu nastoleném jejími předchůdci, tím pádem je hlavní devízou velmi dobrá zábava a akční scény. Ty se v tomto případě přesunuly i pod mořskou hladinu, a tehdejšímu divákovi tak přinesly zcela nový zážitek. V dnešní době už pochopitelně tak působivé nejsou, pořád ale vypadají více než dobře. Sean Connery si titulní roli užívá, sám zvládá veškeré kaskadérské kousky a k ruce má tentokrát opravdu nádherné ženy v čele s Claudine Auger. Úvodní skladbu navíc nazpíval Tygr z Walesu Tom Jones. Divácký zážitek tak pokazí jen občas zbytečně zrychlená akce a ne tak výrazný protivník Adolfo Celi, kterého si zapamatujete vlastně pouze kvůli tomu, že má pásku přes oko. Celkově jde ale o typickou bondovku ze šedesátých let.
Synopse: Neznámý muž pronikne mezi osádku britského vojenského letadla, zneškodní ji a přistane na moři. Podaří se mu získat dvě atomové bomby pro muže, který je využije k vydírání Velké Británie. Požaduje do dvou dnů sto milionů liber v diamantech. Bondovi (Sean Connery) nezbývá, než aby přerušil své léčení a vydal se pod mořskou hladinu, kam nebezpečný zločinec ukryl ukradené zbraně. Pro svoji výpravu samozřejmě získá půvabnou průvodkyni.
Zajímavost: Jediná bondovka, která kdy získala Oscara. Ocenění se jí dostalo za speciální efekty.


Plakát filmu Goyovy přízraky Goyovy přízraky (Goya's Ghosts) (sobota 25. 2., Nova Cinema, 21:50 - 00:00 / 00:55 - 03:00)
Zatím poslední (a vzhledem k režisérově nemoci bohužel nejspíše úplně) film Miloše Formana se sice s jeho nejlepšími kousky nemůže rovnat, pořád ale nabízí slušné řemeslo. Dojíždí hlavně na značnou roztříštěnost témat a nejasné žánrové zařazení, které osciluje mezi historickým dramatem, životopisem a psychologickým snímkem. Má své silné okamžiky a řeší typicky formanovská témata, zásadnější emocionální dopad však postrádá. Herecké výkony zúčastněných (mimo jiné Stellan Skarsgård, Javier Bardem a zejména Natalie Portman) jsou vynikající a hlavně kreace hlavní ženské hrdinky, která se neváhala nechat ostříhat dohola, bere dech. Nebýt epizodičnosti a řídkosti scénáře, mohlo se jednat o vynikající film, takhle jde "jen" o lehce nadprůměrný, což pro většinu diváctva může být vzhledem k režisérovu jménu trochu málo.
Synopse: Rok 1792, Španělsko, Madrid. Církevní hodnostáři se právě shodli, že je na čase, aby byla opět zřízena inkvizice. To je však instituce až přespříliš podezřívavá a shodou nešťastných událostí se do křížku s ní dostane i počestná dívka Inés (Natalie Portman). Její zhrzený otec hledá pomoc u svého přítele, malíře Francesca Goyy (Stellan Skarsgård), který se zná s jedním z vyšších představitelů církve, bratrem Lorenzem (Javier Bardem). I přes Goyův apel na bratra Lorenza a ujištění o Inésině nevině se však nezdá, že by měla být osvobozena, neboť inkvizitoři ji, stejně jako stovky dalších, svými nekalými praktikami donutili k "doznání".
Zajímavost: Javier Bardem přijal svou roli jen kvůli tomu, že ho bude režírovat Miloš Forman. Vůbec ho nezajímalo, kolikrát se ve filmu objeví, šlo mu výhradně o spolupráci s dvojnásobně oscarovým režisérem.


Plakát filmu Muž ve stínu Muž ve stínu (The Ghost Writer) (sobota 25. 2., Prima Family, 21:15 - 00:05)
Atmosférický a depresivní politický thriller z dílny Romana Polanského, který je natočen typicky oldschoolově, vychází z románové předlohy Roberta Harrise. Místo na efekty a prvoplánové emoce se sází na již zmiňovanou atmosféru, přesné a precizní herecké výkony a zajímavý příběh. I když snímek nepřináší nic nového a jen variuje na téma zkaženosti celosvětové politiky, baví skoro celou dobu a diváka místy dokáže napnout až k prasknutí. Nad občasnými logickými lapsy se dá s klidným svědomím mávnout rukou a stačí se jen nechat vést zkušeným režisérem a charismatickou ústřední dvojicí Ewan McGregor a Pierce Brosnan, který by se z fleku mohl stát příštím britským premiérem. Takovéto žánrovky se dnes už příliš netočí, o to víc stojí za pozornost.
Synopse: Spisovatel, tzv. duch (Ewan McGregor) je najat na sepsání pamětí bývalého britského premiéra (Pierce Brosnan). Děj začíná nabírat nebezpečné obrátky krátce poté, co na opuštěnou zimní pláž známého amerického letoviska vyplaví moře mrtvolu jeho předchůdce na tomto literárním projektu. Netrvá dlouho a "duch" si uvědomí, že přijetím atraktivní práce učinil strašlivou chybu: ukazuje se, že expremiér je muž, v jehož minulosti se skrývají tajemství, která mají sílu zabíjet.
Zajímavost: Režisér filmu byl během postprodukčních prací zatčen za známou, několik desetiletí starou kauzu, tvorba přesto nadále pokračovala. Pokyny vydával přímo ze švýcarského vězení, v němž i dokončil závěrečný sestřih. V době premiéry už byl Polanski umístěn v domácím vězení.


Plakát filmu Strašák Strašák (Scarecrow) (neděle 26. 2., ČT2, 21:50 - 23:40)
Hodně zajímavé a ne tak úplně známé drama z roku 1973 stojí hlavně na úžasných výkonech Genea Hackmana a tehdy ještě začínajícího Al Pacina. Chemie mezi nimi funguje perfektně a jejich looserovským postavám se zkrátka nedá nefandit. Režisér Jerry Schatzberg asi až příliš sází na improvizaci dvou hlavních představitelů a někdy jim nechává dost volnou ruku, dokáže to ale vyvážit některými silnými a jen těžko zapomenutelnými scénami. Možná je škoda, že se nepřitlačilo na atmosféře, která mohla být depresivnější a bezvýchodnější. Pozitivní je naopak otevřený, ale značně realistický konec, který dává možnost zapojit diváckou fantazii. Milovníci éry Nového Hollywoodu by si toto neměli nechat ujít.
Synopse: Max (Gene Hackman) si odseděl trest za napadení a po propuštění míří do Pittsburghu, kde si chce otevřít luxusní myčku aut. Lion (Al Pacino) strávil pět let na moři a teď se chce dostat do Detroitu, aby navštívil dítě, které ještě neviděl. Jejich sny možná nejsou bůhvíjak velkolepé, ale vy si stejně budete přát, aby se Maxovi s Lionem splnily, protože Strašák má srdce stejně veliké, jako je putování jeho hrdinů napříč Amerikou. Tito smolařští tuláci se nám totiž permanentně zatoulávají do srdcí. Vydejte se tak s nimi na cestu a zažijete nezapomenutelné.
Zajímavost: Genea Hackmana zklamal komerční neúspěch snímku natolik, že se od jeho natočení začal výhradně zaměřovat jen na filmy s vysokým komerčním potenciálem.


Plakát filmu Pokání Pokání (Atonement) (neděle 26. 2., Prima Family, 21:15 - 23:45)
Vynikající a neuvěřitelně silná adaptace slavné knihy Iana McEwana, která se pyšní Oscarem za hudbu a dalšími šesti nominacemi, vás zaručeně dostane do kolen. Na příběhu o fatálních dopadech jedné dětské hlouposti, vypadajícím na první pohled nenápadně, rozehraje takový emocionální a psychologický kolotoč, že se z něj divákovi zatočí hlava. Režisér Joe Wright se okamžitě zcela po právu zařadil mezi tvůrce, jejichž každý další film bude hodně očekáván. Z románové předlohy vytěžil, co šlo, a pomohl si i výtečným obsazením Jamese McAvoye, krásné Keiry Knightley (která už tady dokázala, že je výborná herečka) a Saoirse Ronan. Pokání patří do nevelké skupiny filmů, o nichž se píše jen velmi těžko, protože zážitek z nich se nedá jakkoli přenést. Toto je prostě potřeba vidět, protože v tomto případě zhlédnutí vydá za tisíc slov. Jediné, co bude zásadně kazit dojem, jsou asi všudypřítomné reklamy, kterým se ale v televizi zkrátka nedá vyhnout.
Synopse: Příliš bujná fantazie dvanáctileté "budoucí spisovatelky" Briony Tallisové (Saoirse Ronan) odstartuje tragický příběh, který nenapravitelně změní osudy tří lidí. Vinou vlastní nezralosti a série nedorozumění nařkne mladého zahradníka Robbieho Turnera (James McAvoy) ze znásilnění nezletilé sestřenice. Nadaný chlapec, který původně mířil na lékařskou fakultu, končí ve vězení. Toto obvinění ale ničí život i její sestře Cecilii (Keira Knightley), která Robbieho bezhlavě milovala. Když si záhy už o něco starší Briony (Romola Garai) uvědomí, co napáchala, je už pozdě. Cecilia zavrhla celou rodinu v čele s ní a odstěhovala se do Londýna, kde se živí jako zdravotní sestra. Robbie výměnou za zkrácení trestu narukoval do armády a ve Francii se snaží zastavit postupující Němce. Briony na cestě za vykoupením nastoupí do ošetřovatelského kursu a kvůli utrpení, které kolem sebe dennodenně vidí, konečně dospívá. S tím souvisí i rozhodnutí postavit se svým dvěma obětem tváří v tvář a respektovat jakýkoli trest.
Zajímavost: K erotické scéně v knihovně inspiroval režiséra jeho vlastní zážitek z dětství, kdy mu v šesti letech pustil kamarád pornografický snímek a pořádně ho tím vyděsil.


Plakát filmu Dopisy z Iwo Jimy Dopisy z Iwo Jimy (Letters From Iwo Jima) (neděle 26. 2., Nova Cinema, 21:40 - 00:20)
Druhá polovina nejambicióznějšího režijního projektu Clinta Eastwooda nahlíží na bitvu u Iwo Jimy pohledem japonských vojáků. Oproti kritizovanému předchůdci se tentokrát sází na jistotu v podobě přímočarého příběhu a představení do značné míry ještě neznámé kultury. Nechybějí tu ani emocionálně silné scény a pochopitelně velkolepé bitevní sekvence, které režijní veterán umí na výbornou. K celkové autenticitě přispívá i to, že snímek je natočen celý v japonštině (doufejme, že nedošlo k dodatečnému nadabování) a až na výjimky se v něm neobjevují nikterak provařené tváře. Bodíky k dobru přidává i "neamerický" pohled na věc, který se nepřátelské vojáky snaží zobrazovat jako obyčejné lidi, kteří s válkou nechtěli mít mnoho společného. Vadou na kráse je tak snad jen až příliš dlouhá stopáž. Snaha tvůrců byla odměněna také Oscarem za střih zvuku a dalšími třemi nominacemi. Dodnes pozoruhodný a unikátní projekt.
Synopse: Před jednašedesáti lety se na Iwo Jimě utkaly americká a japonská armáda. O několik desetiletí později bylo v lávové půdě ostrova objeveno několik stovek dopisů. Tyto dopisy pojednou dávají anonymním šikům bojujících vojáků tváře a hlasy. Japonští vojáci, kteří jsou odveleni na Iwo Jimu, si uvědomují, že pravděpodobnost návratu z bitevního pole je mizivá. Velitelem obrany je generál Tadamichi Kuribayashi (Ken Watanabe), jehož cesty po Americe mu ukázaly nemilosrdnou tvář války, ale vedly jej i k pochopení toho, jak Američanům v Tichomoří zabránit v další expanzi. Díky Kuribayashiho nevídané taktice se boje, které si Američané představovali jako rychlou a krvavou porážku, protáhly na čtyřicet dní hrdinné a vynalézavé obrany. Podařilo se to i kvůli tomu, že Kuribayashiho bojovníci dokonale zvládli orientaci v prostoru vulkanického ostrova.
Zajímavost: Na rozdíl od americké verze se ta japonská točila skutečně na ostrově Iwo Jima a stála devatenáct milionů. Mimoostrovní scény jsou však natáčeny v Kalifornii.


Plakát filmu Adaptace Adaptace (Adaptation) (pondělí 27. 2., Barrandov, 09:05 - 11:30)
Netradiční a divácky atraktivní film Spikea Jonze vychází ze scénáře slavného Charlieho Kaufmana, který do něho zakomponoval i vlastní zkušenosti s tvůrčím blokem. Stejně jako většina ostatních jeho děl je i toto třeskutě, ale sofistikovaně vtipné, chytré, inteligentní a takřka dokonale promyšlené. Ač se to dnes zdá neuvěřitelné, vynikající výkon tu podává i Nicolas Cage, a to prosím pěkně hraje dvojroli! Zdatně mu sekundují také Meryl Streep, Tilda Swinton a hlavně Chris Cooper, který se také dočkal oscarové odměny (další dva kolegové se museli spokojit pouze s nominací). Jediná škoda je, že snímek běží tak brzy ráno a nedostane se k takovému počtu diváku, k jakému by bývalo bylo záhodno. Takto originální počin by si zasloužil lepší den nebo alespoň lepší čas. Jeden z vůbec nejzajímavějších tipů pro tento týden.
Synopse: Před čtyřmi lety začíná vyprávění, jehož hrdinou je scenárista Charlie Kaufman (Nicolas Cage). Po úspěchu svého předchozího filmu nemá o pracovní nabídky nouzi: nakonec přijme adaptaci non-fiction bestselleru spisovatelky Susan Orleanové (Meryl Streep) Zloděj orchidejí. Protože však jde o knihu, která se nevyznačuje klasickým přehledným příběhem, dostává se Charlie do problémů, které rychle přerůstají v mučivou tvůrčí krizi. Situaci nevylepšuje ani Charlieho dvojče Donald, které bratrovi začne fušovat do řemesla: absolvuje totiž příslušný kurz a hravě napíše scénář komerčního thrilleru o sériovém vrahovi s mnohačetnou identitou, který Hollywood okamžitě nadšeně koupí. Do rohu Charlieho tlačí i stále komplikovanější platonický vztah k autorce knihy a jejímu protagonistovi Johnu Larocheovi (Chris Cooper), takže není divu, že vznikající text se stále výrazněji odchyluje od zadání: z prosté adaptace se mění v příběh o scenáristovi v krizi a o běsech, které ho pronásledují.
Zajímavost: Ač se ve snímku objevuje Kaufmanovo dvojče David, nejde o skutečnou postavu. Charlie Kaufman žádné dvojče nemá. Přesto se fiktivní sourozenec dočkal nominace na Zlatý glóbus.


Plakát filmu Lars a jeho vážná známost Lars a jeho vážná známost (Lars And The Real Girl) (pondělí 27. 2., Barrandov, 21:55 - 00:00)
Poměrně zdařilé komediální drama, které se chlubí i oscarovou nominací za scénář, pobaví svou originalitou, citlivostí a přirozeností. V hlavní roli se objeví tehdy ne tak obdivovaný Ryan Gosling, kterému to ale šlo už tenkrát. Jak to ovšem u takových filmů bývá, pokud mu nepřijdete na chuť a jeho styl humoru vám je cizí, líbit se vám nebude a nevydržíte ho pravděpodobně až do konce. Ostatní se mohou bavit nad zajímavými režijními nápady Craiga Gillespieho a značně originálními epizodami ze života jednoho podivína. Cyničtější povahy si ale na své moc nepřijdou, což je možná u tohoto námětu trošku škoda. Za pokus nicméně stojí.
Synopse: Lars (Ryan Gosling) je typický loser, žije na malém městě a je až dojemně nesmělý. Jednoho dne si přivede do domu svého bratra a jeho ženy svou novou přítelkyni - nafukovací pannu Biancu objednanou přes internet. Místo sexu ale Lars prahne hlavně po opravdovém a cituplném vztahu a podle toho se k Biance chová. Jak ale toto vysvětlit obyvatelům malého městečka? Larse mají naštěstí všichni rádi, a Bianca tak brzy chodí do kostela, pracuje jako panna v obchodě se šaty a stane se i dobrovolnicí v místní nemocnici. Lars tak možná najde u svého okolí pochopení.
Zajímavost: Aby se Gosling lépe vcítil do své role, bylo o nafukovací pannu postaráno tak, jako by byla opravdová. Ve svém volném čase byla oblečena neformálně a na natáčení se objevovala jen v případě, že se zrovna vyskytovala ve scéně.


Plakát filmu Match Point - Hra osudu Match Point - Hra osudu (Match Point) (úterý 28. 2., Barrandov, 20:05 - 22:40)
Snímek, jímž mistr vztahových dramat Woody Allen mnohým vyrazil dech. Nejenže se celý odehrává ve Velké Británii a ne v jeho milovaném New Yorku, ale také se v něm pustil do thrillerových vod. Své oblíbené vztahové problémy ovšem pochopitelně neopustil, jen je zabalil do trošku napínavějšího a možná drsnějšího hávu. K výtečnému a na Oscara nominovanému scénáři přidává i precizní režii, samozřejmostí zůstávají i výborné herecké výkony ústřední trojice Scarlett Johansson, Jonathan Rhys Meyers a Matthew Goode. Divákům tu navíc nabízí náhled do života vyšší společnosti, v níž se ocitne jen málokdo. A konec celého snímku je v tomto případě skutečným vyvrcholením.
Synopse: Match Point - Hra osudu je drama o společenském vzestupu mladého muže a děsivých následcích jeho ctižádosti. Hlavní hrdina se nedokáže rozhodnout mezi dvěma ženami a nenachází cestu ven. Uchýlí se tedy k extrémnímu řešení. Děj filmu zasadil režisér Woody Allen do anglické vyšší společnosti. Scarlett Johansson zde hraje krásnou americkou dívku, která vstoupí mezi Jonathana Rhys Meyerse a jeho ženu Emily Mortimer. Matthew Goode je Emilyn bohatý bratr, který tuto zápletku odstartuje.
Zajímavost: Se stopáží lehce přes dvě hodiny jde o režisérův vůbec nejdelší snímek v bohaté kariéře.


Na které filmy se příští týden těšíte vy? Sdělte nám svůj názor v diskuzi pod článkem a doporučte ostatním čtenářům zajímavé filmové lahůdky!


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY