Recenze: Jana Eyrová

Vydáno: 28.07.2011 10:15 - Eduard Spáčil | foto: Bontonfilm

Michael Fassbender a Mia Wasikowska úspěšně budují své kariéry v nejnovější verzi nesmrtelného příběhu nezničitelné siroty Jany Eyrové. Dámy a citliví muži ať si určitě nezapomenou kapesníky!

Jana EyrováRecenzoval/a Eduard Spáčil dne 28.07.2011 10:15. Michael Fassbender a Mia Wasikowska úspěšně budují své kariéry v nejnovější verzi nesmrtelného příběhu nezničitelné siroty Jany Eyrové. Dámy a citliví muži ať si určitě nezapomenou kapesníky! Hodnocení: 3.5
Jana Eyrová
Jane Eyre
Drama / Romantický
USA, 2011 , 120 min.

Režie: Cary Joji Fukunaga
Scénář: Charlotte Brontë, Moira Buffini
Kamera: Adriano Goldman
Hudba: Dario Marianelli
Herci: Mia Wasikowska, Jamie Bell, Su Elliott, Holly Grainger, Tamzin Merchant, Amelia Clarkson, Craig Roberts, Sally Hawkins, Lizzie Hopley, Jayne Wisener, Freya Wilson, Emily Haigh, Simon McBurney, Sandy McDade, Freya Parks

Česká premiéra: 28.07.2011

Jana Eyrová hodnocení na Kinobox.cz: 76.28 %
Dá se jen těžko spočítat, kolik adaptací slavného romantického románu Charlotte Bronteové vzniklo - ať už pro film či televizi, jako muzikál nebo rozhlasová hra. Některé jsou navíc přiznané, některé nikoliv - jako např. slavný horor Jacquese Tourneura Putovala jsem se Zombií. Jana Eyrová není známa jen v anglosaském světě, svou verzi jsme natočili my i třeba Indové. Otázkou zůstává, proč a jestli je potřeba mít každých pár let verzi novou.
Příběh je asi notoricky známý, ale pro jistotu: Jana Eyrová je sirotek, kterému osud hází neustále klacky pod nohy. Jako desetiletá nejdříve trpí u zlé tety, která se jí zbaví tím, že ji pošle do školy pro dívky. Tam to ale není o mnoho lepší kvůli hrozným podmínkám i teroru ze strany učitelů. Nezlomná Jana tu ale přečká deset let a nachází si místo jako guvernantka francouzské holčičky na panství Thornfield, které patří démony stíhanému Edwardu Rochesterovi. Mezi oběma se postupně rodí silné pouto, osud ale opět zasáhne.
Knihu jsem nečetl a na český čtyřdílný televizní film si už nepamatuji - i když jeho strašidelnou atmosféru si vybavím i dnes -, ale můžu aspoň srovnávat s klasickou hollywoodskou verzí ze čtyřicátých let s Joan Fontaine a Orsonem Wellesem a patnáct let starým pojetím od Franca Zeffirelliho s Charlotte Gainsbourg a Williamem Hurtem. Podíváme-li se na novinku z tohoto úhlu, její existence má smysl, protože se jí daří přijít se svěžím, trochu jiným přístupem ke klasice a zároveň zachovat to podstatné.
Americký režisér Cary Joji Fukunaga se nemohl více vzdálit své oceňované celovečerní prvotině Sin Nombre o uprchlících, kteří se chtějí dostat do Spojených států. Jeho adaptace notoricky známé látky si právo na existenci buduje díky soustředění se převážně na vztah zkoušené, ale vždy hrdé Jany a rozervaného Rochestera. Expresivita je minimalizována, "šokujícím" dějovým zvratům není věnována kdovíjaká pozornost, místo tlačení na pilu a ždímání emocí režisér komponuje pozoruhodně syrové obrazy anglické přírody a temných místností, reflektujících a umocňujících trápení hrdinů.
Vizuální složka využívající převážně přirozené světlo mi připomněla Kubrickovo slavné drama Barry Lyndon. Náležitě "umělecký" zážitek dokresluje i citlivý soundtrack Daria Marianelliho. Snímek je na rozdíl od předchozích verzí vyprávěn ve flashbacích, efekt ale vidím jen v tom, že díky tomu šlo lépe krátit Janiny útrapy v dětství.
Tam, kde Welles jako Rochester doslova řádil a Hurt byl naopak příliš klidný a vyrovnaný, hledá Fassbender třetí cestu v civilním psychologickém portrétování. Stejně tak Mia Wasikowska hraje "realisticky". Oba dva spojuje navzdory věkovému rozdílu aura potenciálních velkých hvězd blízké budoucnosti. Hlavně u Fassbendera je to díky kombinaci přitažlivého zevnějšku, zjevného talentu a obřího charismatu nejspíše jen otázka času. Doufejme. Judi Dench samozřejmě vyčnívá i v běžně upozaděné roli paní Fairfaxové.

Český trailer filmu Jana Eyrová
Jestli máte rádi sofistikované romance, milence sžírané touhou, jejímuž naplnění nepřeje jejich odlišné sociální postavení a osud, hrdinky, které si jdou za svým, nejsou mužským přívěskem a nikdy neslevují z hodnot, které vyznávají - vám všem se bude asi nová Jana Eyrová líbit. Stejně tak pokud uctíváte herce v hlavních rolích, jde o jasnou volbu. Jestli nedávám vyšší hodnocení, je to hlavně proto, že Janu Eyrovou mám radši trochu více ve stylu gotických hororů, trochu více nadživotní, v dobrém smyslu lidovou, osudovou a spalující. Prostě žádný art. A nejlepším Rochesterem pro mě asi vždycky bude Orson Welles. Nebo minimálně do chvíle, než si tu zpropadenou nesmrtelnou knížku přečtu.