TV tipy: Beavis a Butt-head drží slovo a vyráží do útoku

Vydáno: 01.12.2023 07:30 - Vratislav Šálek | foto: YouTube

Na začátku prosince v programech televizí chybí jakákoli zásadní premiéra a dramaturgové pomalu najíždějí na vánoční schémata plná očekávané klasiky. Největším lákadlem tak je asi premiéra tuzemského dramatu Slovo.
Odvěký zákon (Ironclads) (sobota 2. 12., Nova Action, 20.30 - 22.20 / pondělí 4. 12., 07.35 - 09.30)

Plakát filmu Odvěký zákon / Ironclads
© IMDb
Pod alternativním českým názvem Bitva obrněnců najdete v programu nejen u nás velmi málo známé televizní válečné drama z počátku devadesátých let. Režírující Delbert Mann v něm vychází ze skutečných událostí a zachycuje vůbec první námořní bitvu obrněných lodí. Prostor malé obrazovky využil prakticky na maximum, neboť se mohl opřít o hodně solidní výpravu a triky a relativně zajímavý příběh. U toho je ale nutné počítat s tím, že vzhledem k menšímu rozpočtu tvoří dvě třetiny naštěstí krátké stopáže špionážní zápletka, která je plná dialogů a strategického plánování. Ta odpovídá skutečnosti a opravdu se drží potvrzených faktů, zároveň je ale tím pádem trochu nudná a ne tak úplně atraktivní. Akce je tedy dost málo, když už se ale objeví, je uspokojivá a natočena ve svižném tempu. K určitým autentickým dojmům dopomáhá i obsazení, v němž je nejznámější tváří Virginia Madsen, vedle níž dostali důvěru i Alex Hyde-WhiteReed Diamond nebo E. G. Marshall. Škoda jen, že to celé není o něco výraznější. Skoro raritní záležitost.

Zajímavost: Obě lodě byly vymodelovány v jejich skutečné třetinové velikosti.

Originální trailer filmu Odvěky zákon / Ironclads

Až do konce dní (All My Life) (neděle 3. 12., Nova Cinema, 16.00 - 17.50 / středa 6. 12., 10.05 - 11.55 / čtvrtek 7. 12., 04.20 - 05.45)

Plakát filmu Až do konce dní / All My Life
© Impawards
Tři roky staré romantické drama je v tuzemsku zcela neznámé a oficiální cestou nesehnatelné. Režírující Marc Meyers v něm vychází ze skutečné události a de facto spoléhá jen na poselství a pointu, které jsou velmi silné a emotivní a málokoho nechají chladným. Ústřední příběh je jinak naprosto standardní, plný klišé a zoufale předvídatelný, tudíž dost tuctový a ne tak zajímavý. Tempo je naštěstí svižné a není v něm prostor pro nudu, funguje i melancholická atmosféra, v níž ale po celou dobu navzdory závažnému tématu prosvítá značný optimismus. Na lehkém nadprůměru snímek udržuje především sympatické obsazení, které funguje i díky tomu, že ho tvoří málo známé tváře, jimž dominují Jessica Rothe a Harry Shum, Jr. Tip, který mohl být o něco nápaditější, invenčnější a výraznější, neboť v této podobě je snadno přehlédnutelný.

Zajímavost: V amerických kinech měl snímek premiéru 4. prosince 2020.

Oficiální trailer filmu Až do konce dní / All My Life

Slovo (neděle 3. 12., ČT1, 20.15 - 22.00)

Plakát filmu  / Slovo
© CSFD
Loňské tuzemské drama se objevilo už na festivalu v Karlových Varech, kde vzbudilo poměrně rozruch a publikum rozdělilo v podstatě na dva tábory. Režisérka a scenáristka Beata Parkanová se v něm vrací do minulosti, což je asi největší problém, protože se často uchyluje k tradičním schématům podobných filmů. To tedy znamená, že vypráví o temné realitě minulého režimu, který prakticky každý den vystavil obyčejného člověka závažným morálním dilematům, jenže to dělá klasickým způsobem, kdy spoustu věcí naznačí, ale nedořekne a nenabídne žádné východisko. Zvolila navíc hodně pomalé tempo, v němž nechybí několik delších záběrů, čímž tak trochu zkouší diváckou trpělivost. Poměrně dost pracuje se symbolikou, která je často trochu těžší rozklíčovat, nicméně dobová atmosféra určité paranoie a strachu funguje na výbornou. Titulní roli ztvárnil výborný a na Českého lva nominovaný Martin Finger, kterého doplňují třeba Gabriela MikulkováJenovéfa BokováVladimír Polívka nebo Ondřej Sokol, pro něž je společné, že zase nemají tolik prostoru, dokáží si ho ale vzít pro sebe a vesměs jsou vynikající. Škoda, že celý výsledek není nekompromisnější.

Zajímavost: Na základě filmu bylo následně vydáno album duetů, které jím byly inspirovány, a jejichž texty napsala sama režisérka.

Originální trailer filmu Slovo

Do útoku (Over the Top) (neděle 3. 12., Nova Action, 20.30 - 22.10)

Plakát filmu Do útoku / Over the Top
© Facebook tvůrce
Akční drama z druhé poloviny osmdesátých let je typickým produktem své doby a dnes se dá sledovat jen se značnou dávkou tolerance a nostalgie. Režírující Menahem Golan v něm dostal k dispozici příběh vystavěný na speciální "silové" disciplíně zvané páka, což samo o sobě zní hodně bizarně. A podobný je vlastně i výsledek, protože zápletka je velice prostinká až primitivní a příběh zoufale předvídatelný a plný klišé. Dobová atmosféra se naštěstí nebere moc vážně a je z ní znát značný nadhled, který společně s několika zábavnými scénami a závěrečným soubojem udržuje snímek na lehkém nadprůměru. Hlavní roli si zahrál Sylvester Stallone, který se podílel i na scénáři a viditelně v něm vykrádal své mnohem slavnější počiny, vedle něj se pak objevili třeba Robert LoggiaSusan Blakely nebo Rick Zumwalt. Retro tip, který pamětníkům připomene doby jednohlasně nadabovaných pirátských videokazet.

Zajímavost: Stallone dostal za roli tehdy rekordních dvanáct milionů dolarů.

Originální trailer filmu Do útoku / Over the Top

25. hodina (La vingt-cinquiéme heure) (pondělí 4. 12., ČT2, 21.40 - 23.50)

Plakát filmu 25. hodina / La vingt-cinquième heure
© Unifrance
Koprodukční drama z druhé poloviny šedesátých let je v tuzemsku známé jen minimálně, což je škoda, protože má navíc i výraznou českou stopu. Režírující Henri Verneuil v něm mnohé překvapí celkově komorním pojetím, které je na něj hodně netradiční. Tentokrát spoléhal i na poměrně silný příběh, který je jednoznačnou obžalobou nesmyslnosti války, což dokládá i absurdními situacemi, do nichž dostane hlavního hrdinu. Ale právě tyto situace jsou tím, co trochu kazí dojem, protože oné absurdity je až příliš a některé zápletky jsou nevěrohodné a tak trochu uměle vytvořené. Zároveň snímek někdy drhne, když se tvůrce pokusí o humor, který se ke zvolenému konceptu moc nehodí a skoro nefunguje. Ústřední roli bravurně ztvárnil Anthony Quinn, jemuž sekundují kupříkladu Virna LisiGrégoire Aslan nebo Michael Redgrave, menší úlohu velitele koncentračního tábora si pak zahrál Jan Werich, který má na míle daleko ke své tradiční komičnosti a laskavosti a jen dokazuje, že jeho talent byl těžce nevyužitý. Další z raritních tipů.

Zajímavost: Předlohou filmu je stejnojmenný román C. Virgila Gheorghiua.

Originální trailer filmu 25. hodina / La vingt-cinquiéme heure

Beavis a Butt-head dobývají Ameriku (Beavis and Butt-Head Do America) (středa 6. 12., Paramount Network, 20.00 - 21.50)

Plakát filmu Beavis a Butt-head dobývají Ameriku / Beavis and Butt-Head Do America
© Impawards
Dobrodružná komedie z druhé poloviny devadesátých let vychází z vé své době poměrně populárního seriálu MTV, který ale mimo svou domovinu zas tak známý nebyl. Režijně ji zaštítil Mike Judge, jemuž s jednotlivými scénámi a animací vypomohli Mike de SeveBrian Mulroney a Yvette Kaplan. Neznalí diváci by se rozhodně měli připravit na dost velkou podivnost, kterou možná nezvládnou úplně do konce, protože dvě hlavní postavy jsou přiznaně hloupé až dementní a společně se baví většinou různými zvuky, které nejsou úplně příjemné do uší a postupem času se můžou stát až nesnesitelnými. Jak už to u podobných počinů bývá, na geniální vtipy připadá několik trapných, v tomto případě naštěstí poměr není nijak zásadní, takže humor je relativně vyvážený. Paradoxně to ale celé možná funguje víc, když je za jednotlivými scénkami vážnější podtext a pokouší se o sociální a generační kritiku, která je překvapivě dost přesná a mnohdy závažná. O návaznosti jednotlivých scének se moc nedá mluvit, do značné míry to ovšem kompenzují specifická animace, šílená atmosféra, velice střídmá stopáž a svižné tempo. Tip, který rozhodně nesedne každému.

Zajímavost: Tvůrce posléze prozradil, že hlavní kytarový motiv seriálu, je riff ze songu Gone Shootin´ od AC/DC hraný pozpátku.

Originální trailer filmu Beavis a Butt-head dobývají Ameriku / Beavis and Butt-Head Do America

Identita ES (středa 6. 12., ČT2, 21.25 - 22.45)

Plakát filmu  / Identita ES
© Cinemax
Česko-slovensko-kanadský dokument se v loňském roce na chvilku mihl i ve zdejších kinech, kde měl pochopitelně jen jepičí život a na malé obrazovce mu bude přece jen lépe. Režisérka a scenáristka Alena Činčerová v něm předkládá hodně zajímavý a silný příběh, o němž se moc neví. A právě to je její největší devíza, protože do značné míry vykompenzuje většinu nedostatků. K těm patří dost pomalý rozjezd, kdy zhruba do čtvrtiny divák absolutně netuší, co sleduje a kam vše vede, o to intenzivnější to pak celé je. Příliš záležet si autorka nedala ani na hudebním doprovodu, který působí dost lacině, moc povedený není ani dabing několika dialogů, který místy tahá za uši, naštěstí jich tu ale není tolik a odpustit si mohla i některé inscenované scény, které viditelně nejsou přirozené. Síla poselství a dojemnost příběhu ale zastíní skoro vše. Zajímavý, leč nenápadný tip.

Zajímavost: Z 16 000 bučačských Židů, k nimž se hlavní hrdina hlásí, přežili válku jen čtyři lidé.

Oficiální trailer filmu Identita ES


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY