TV tipy: Na konferenci se napsaly dopisy pro Paula Morrisseye a rozhodlo o okupaci

Vydáno: 16.06.2023 07:30 - Vratislav Šálek | foto: Centrum pro otevřenou kulturu

Léto už klepe na dveře, což je znát z naší lehce prořídlé televizní nabídky, neboť většinu programu tvoří osvědčené reprízy. K tomu nejatraktivnějšímu tak tento týden patří premiérové uvedení dvou oceňovaných českých filmů.
Konference (Die Wannseekonferenz) (pátek 16. 6., ČT2, 22.05 - 23.55)

Plakát filmu Konference / Die Wannseekonferenz
© IMDb
Televizní drama, které rekonstruuje nechvalně známou konferenci, která zcela změnila to, co je v lidských dějinách myslitelné, má zásadní výhodu, že pochází z Německa. Tuzemský divák to kvůli nezbytnému dabingu tolik neocení, ale originál je díky tomu zcela autentický a dostává úplně jiný rozměr. Režírující Matti Geschonneck toho nemusel moc dělat, protože mu stačilo vytvořit klaustrofobní atmosféru jedné místnosti a nechat své postavy promlouvat o zrůdných věcech, což je mrazivě působivé, a i přes pomalé tempo a množství dialogů zcela strhující. Oprostil se i od emocí, takže vše zachycuje chladně a přesně, čímž to pochopitelně celé umocňuje a efekt je tím pádem až nepříjemně děsivý. K pozitivním dojmům přispívá i nepříliš známé obsazení, v němž se sešli třeba Philipp HochmairMaximilian BrücknerJohannes Allmayer nebo Fabian Busch, které jen prohlubuje pocit značné autenticity. Sice nijak originální, ale hodně silná záležitost, z níž není člověku dobře po těle. 

Zajímavost: Snímek se skutečně natáčel v ateliérech u jezera Wannsee.

Oficiální trailer filmu Konference / Die Wannseekonferenz

Dopisy pro Paula Morrisseye (Letters to Paul Morrissey) (sobota 17. 6., ČT art, 23.20 - 00.40)

Plakát filmu Dopisy pro Paula Morrisseye / Letters to Paul Morrissey
© IMDb
Nejen u nás nepříliš známé španělské drama se do programů moc nezařazuje a není se co divit. Jedná se totiž o dost náročný experiment, který vyžaduje přemýšlivého, připraveného a tolerantního diváka, který má velkou trpělivost. Debutující režijní a scenáristické duo Armand Rovira a Saida Benzal v něm ze sebe poskládalo pět povídek, které jsou propojené velmi volně a spojuje je jen osoba herce a režiséra, který dal snímku název. Tvůrci se snaží reflektovat problémy mladých lidí a daří se jim to dost kolísavě, neboť některé povídky jsou zajímavé svým námětem, jiné však nedávají moc smysl a jsou spíše o dojmech. Nejvíce tak zaujme výrazná vizuální stránka, kterou umocňuje nádherná černobílá kamera a stylizace. K dobru tvůrcům budiž přičtena i střídmá stopáž, která o zhruba deset minut přesahuje jednu hodinu, tudíž je snesitelná, ačkoli se už ke konci pohybuje na hraně únosnosti. Ani v obsazení nelze hledat žádné hvězdné jméno, což na druhou stranu zaručuje dojem jakési autenticity. Experiment na sobotní noc, na který je třeba být ve střehu.

Zajímavost: Většinu snímku režíroval Rovira, jeho kolegyně natočila pouze čtvrtý segment.

Oficiální trailer filmu Dopisy pro Paula Morrisseye / Letters to Paul Morrissey

Okupace (neděle 18. 6., ČT1, 20.10 - 21.45)

Plakát filmu  / Okupace
© Bontonfilm
Nenápadný snímek před dvěma lety zcela ovládl Ceny české filmové kritiky, odkud si odnesl hned čtyři ocenění. Jedno z nich dostal i debutující režisér Michal Nohejl, který se v něm vrátil do období okupace a natočil poměrně nemilosrdnou a nekompromisní satiru, která si bere na paškál typicky českou povahu a stereotypy. Opíral se při tom o velmi dobře napsaný a skvěle vypointovaný a Českým lvem oceněný scénář, záměrně pomalejší tempo a výrazný hudební doprovod, který si taktéž odnesl Českého lva. Vynikající je i herecká sestava, které dominuje taktéž Českým lvem ověnčená Antonie Formanová, nominováni byli také Otakar Brousek ml. a Martin Pechlát, o moc pozadu ale nezůstávají ani Cyril DobrýTomáš JeřábekPavel Neškudla nebo Vlastimil Venclík. Pozitivem, zároveň ale negativem může být značná divadelnost snímku, která na jednu stranu přináší dojem jakési autenticity a klade důraz na emoce, na tu druhou ale občas působí trochu odtažitě a chladně. Jeden z nejnenápadnějších českých filmů poslední dekády.

Zajímavost: Film se natáčel v kulturním domě v Novém Strašecí.

Originální trailer filmu Okupace

Aljaška (Alaska) (pondělí 19. 6., Prima Max, 15.25 - 17.50 / úterý 20. 6., 13.20 - 15.40)

Plakát filmu Aljaška / Alaska
© IMDb
Dobrodružný rodinný snímek z druhé poloviny devadesátých let absolutně ničím nepřekvapí a je typicky lehce nadprůměrnou podívanou. Režírující Fraser Clarke Heston se v něm spoléhá především na nádhernou kameru a s ní související výpravu a překrásné lokace s tehdy ještě neokoukanou přírodou a romantickou zimní krajinou. Příběh je jinak zoufale předvídatelný a klišovitý, některé zvraty a chování postav nedávají moc smysl a chybí tu jakákoli výraznější a zapamatovatelnější scéna. Tempo je naštěstí příjemně svižné a stopáž natolik střídmá, že zejména mladší diváci by se neměli zásadněji nudit. Titulní dětské role si zahráli Thora Birch a Vincent Kartheiser, vedle kterých se objeví třeba Dirk BenedictDuncan Fraser nebo otec režiséra Charlton Heston, jenž si zahrál typicky jednorozměrného záporáka z dětských filmů. Příjemná, i když nijak výjimečná záležitost. 

Zajímavost: Oba hlavní představitelé točili všechny své scény bez použití dublérů. 

Originální trailer filmu Aljaška / Alaska

Žena v betonu (Lady in Cement) (pondělí 19. 6., ČT2, 22.00 - 23.35)

Plakát filmu Žena v betonu / Lady in Cement
© IMDb
Kriminální komedie z druhé poloviny šedesátých let u nás není moc známá a oficiální cestou se nedá sehnat. Režírující Gordon Douglas v ní vychází z románové předlohy Marvina H. Alberta a potěší i ty, kteří jinak kriminální žánr moc nemusí. Samotná detektivní zápletka v ní totiž není tím hlavním, protože je příliš jednoduchá a banální. Místo ní se klade důraz na famózní dobovou atmosféru, dobře napsané a zajímavé postavy, množství suchých hlášek a částečně humorných situací, které příběh záměrně zlehčují a neberou moc vážně. Hodně zásadní pak jsou i barevné kostýmy, velká auta a pochopitelně i na svou dobu typické krásné ženy, nechybí ale ani přímočará a solidní akce. Hlavní role si zahráli a báječně se v nich špičkovali Frank Sinatra a Raquel Welch, mezi nimiž probíhá potřebná chemie, těm pak sekundovali kupříkladu Richard ConteMartin Gabel nebo Lainie Kazan. Přiznaně béčkový tip. 

Zajímavost: Snímek někdy najdete pod českým názvem Žena v moři.

Originální trailer filmu Žena v betonu / Lady in Cement

Moje slunce Mad (úterý 20. 6., ČT2, 20.00 - 21.25)

Plakát filmu  / Moje slunce Mad
© Česká televize
Předloni mělo premiéru trochu netradiční tuzemské animované drama, které si dokonce odneslo Césara za nejlepší animovaný film. Režírující Michaela Pavlátová v něm vychází z knižní předlohy Petry Procházkové, kterou přece jen trochu zjednodušuje a poměrně dost motivů z ní vynechává. Přesto natočila silnou a nadčasovou podívanou, která zcela přesně vystihuje zásadní kulturní rozdíly mezi evropskou a afghánskou civilizací a ve své podstatě depresivní téma podává díky zvolenému vizuálu přijatelně a nepříliš smutně. Velmi jednoduchá animace se navíc k výsledku hodí a působí příjemně a přímočaře. Vyvedl se i klíčový dabing, v němž znějí třeba Zuzana StivínováHynek ČermákIvan Trojan nebo Eliška Balzerová. Je tedy pravda, že někdy mohla být autorka víc nekompromisní, vyvolat více emocí, dějových odboček mělo být o něco méně a otevřený konec výsledné podobě spíše škodí, na vesměs příjemném a osvěžujícím zážitku v tuzemských vodách to moc nemění. 

Zajímavost: Knižní předloha vyšla pod názvem Frišta.

Originální trailer filmu Moje slunce Mad

Básník smutných tónů (Born to Be Blue) (čtvrtek 22. 6., ČT art, 20.15 - 21.50)

Plakát filmu Básník smutných tónů / Born to Be Blue
© IMDb
Osm let staré životopisné drama je v našich končinách zcela neznámé, což je pravděpodobně dáno tím, že jazzového muzikanta Cheta Bakera, o němž vypráví, také mnoho lidí nezná. Svým způsobem je to škoda, protože režisér a scenárista Robert Budreau možná v některých chvílích není úplně historicky přesný, dokáže to ale vykompenzovat precizní dobovou atmosférou a skvělým hudebním doprovodem, který se postupem času zalíbí i těm, kteří jazz jinak neposlouchají. Velmi specifická je zvolená forma vyprávění, neboť tvůrce zcela záměrně zvolil rozvláčné a pomalé tempo, které je v kontrastu se zběsilým životem a leckdy nekontrolovaným chováním hlavního hrdiny, což dohormady tvoří vskutku jedinečný zážitek. Nesporným pozitivem je i stopáž, která je na žánr překvapivě střídmá, ale až na výjimky jí to na působivosti nijak neubírá. V titulní roli exceluje Ethan Hawke, který zastíní úplně všechny, mezi nimiž jsou třeba Carmen EjogoTony Nappo nebo Callum Keith Rennie. Nenápadný, ale velmi zdařilý tip.  

Zajímavost: Už v roce 2009 natočil autor o Bakerovi krátkometrážní životopisný film The Deaths of Chet Baker.

Oficiální trailer filmu Básník smutných tónů / Born to Be Blue


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY