Stroj času: Dny vína a růží

Vydáno: 16.06.2011 18:30 - Jana Bébarová | foto: facebook tvůrce

Brilantní studie alkoholismu v režii Blakea Edwardse s Jackem Lemmonem v jeho první výrazně dramatické roli, za niž získal svou čtvrtou nominaci na Oscara.

Dny vína a růžíRecenzoval/a Jana Bébarová dne 16.06.2011 18:30. Brilantní studie alkoholismu v režii Blakea Edwardse s Jackem Lemmonem v jeho první výrazně dramatické roli, za niž získal svou čtvrtou nominaci na Oscara. Hodnocení: 0
Dny vína a růží
Days of Wine and Roses
Drama / Romantický
USA, 1962 , 117 min.

Režie: Blake Edwards
Scénář: J.P. Miller
Kamera: Philip H. Lathrop
Hudba: Henry Mancini
Herci: Jack Lemmon, Lee Remick, Charles Bickford, Jack Klugman, Alan Hewitt, Tom Palmer, Debbie Megowan, Maxine Stuart, Jack Albertson, Carl Arnold, Roger Barrett, Russ Bender, Mary Benoit, Mel Blanc, Gail Bonney

Česká premiéra: 26.12.1962

Dny vína a růží hodnocení na Kinobox.cz: 76.79 %
Dny vína a růží patří ke kriticky nejoceňovanějším snímkům amerického režiséra Blakea Edwardse. Loni zemřelý tvůrce jej natočil ještě relativně v začátcích kariéry, rok po režii veleúspěšné adaptace románu Trumana Capoteho Snídaně u Tiffanyho s Audrey Hepburn v hlavní roli. Ve své době kontroverzní snímek, který otevřeně zobrazoval alkoholismus městského manželského páru, získal pět nominací na Oscara, přičemž jednu z nich, za nejlepší píseň Henryho Manciniho a Johnnyho Mercera, proměnil ve vítězství.
Ústředním hrdinou snímku je ambiciózní reklamní agent Joe Clay (Jack Lemmon), který denně utápí stres a problémy spjaté s jeho povoláním v alkoholovém opojení. Na jízdu pekelným deliriem strhne i do té doby abstinující šéfovu sekretářku Kirsten Arnesen (Lee Remick), která se po krátké známosti a navzdory počátečním vzájemným antipatiím stane jeho ženou. A jak léta jejich společného manželství plynou, prohlubuje se jejich závislost na alkoholu, jíž si každý po svém kompenzují jistou nespokojenost se životem, který vedou. Zatímco Joe tráví celé večery a noci na bujarých firemních večírcích, Kirsten s lahví v ruce zahání nudu a ubíjející monotónnost života ženy v domácnosti.
Jejich nikdy nekončící radovánky nezastaví ani několik vysloveně alarmujících událostí, jakou je například požár, který podnapilá Kirsten způsobí v jejich bytě a při němž sama s jejich dcerkou Debbie málem uhoří. A tak to s nimi jde čím dál více z kopce. Joe po neustálých vyhazovech střídá jednu práci za druhou, na společenském žebříčku se propadají níž a níž a jedna vráska v obličejích strhaných nezřízeným pití stíhá druhou. Alkohol se jim stává natolik nepostradatelným společníkem, že společná abstinence, o kterou se pokusí, skončí fiaskem. To, co je na začátku jejich vztahu spojilo, je tedy nakonec odežene od sebe.
Scénář k Edwardsově snímku napsal J.P. Miller na základě vlastní stejnojmenné televizní hry ze série Playhouse 90. Ta se po svém uvedení v roce 1958 setkala s velmi příznivým kritickým přijetím a dokonce byla nominována na cenu Emmy (v kategorii Best Writing Of A Single Dramatic Program - One Hour Or Longer). Přestože ústřední herečtí představitelé Cliff Robertson a Piper Laurie ve svých rolích excelovali, v celovečerní filmové verzi byli přeobsazeni známějšími tvářemi. Z původního obsazení v Edwardsově verzi zůstal pouze Charles Bickford v roli Kirstenina otce.
Jak Jack Lemmon, tak Lee Remick v Dnech vína a růží předvádějí životní výkony. Lemmon, do té doby spojovaný s komediálními projekty, se zde poprvé objevil ve výrazně dramatické roli, na niž se ostatně pečlivě připravoval. Několik večerů strávil v losangeleském Lincoln Heights Jail pozorováním zdejších pacientů a společně s Lee Remick několikrát navštívili sdružení Anonymních alkoholiků, které pro filmového Joea představuje jistou spásu. Oba herci získali ocenění na festivalu v San Sebastianu a rovněž byli shodně nominováni na Oscara, Zlaté glóby a ceny Britské akademie filmového a televizního umění (BAFTA).
Právě díky jejich přesvědčivým výkonům a silnému tématu, které přímo svádí k moralizování, jemuž se ovšem tvůrci k dobru svého díla obloukem vyhnuli, Dny vína a růží nikdy nezestárnou. Trochu na škodu je snímku Edwardsova poměrně rutinní režie, která především na stylové úrovni nepřináší nic překvapivého či výjimečného, a nebýt vcelku svižného tempa vyprávění, divák by se místy mohl začít nudit.

I přesto jsou však Dny vína a růží brilantní studií alkoholové závislosti, které v rámci klasického Hollywoodu může konkurovat snad jen o sedmnáct let starší Ztracený víkend Billyho Wildera.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • plakát (Boogeyman, 17.06.2011 19:27) Reagovat

    Krásnej filmovej plakát.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY