Soundtrack: Harry Potter a Relikvie smrti - část 1

Vydáno: 02.03.2011 07:00 - Alžběta Fridrichová | foto: 2010 Jaap Buitendijk / Warner Bros. Pictures

Ještě než se vrhneme na aktuální filmovou hudbu, splatíme dluh loňskému roku a přiblížíme vám pokud ne jeden z nejzajímavějších, tak alespoň jeden z nejkouzelnějších soundtracků podzimu. Připravte si hůlky, za rohem je Voldemort. A Alexandre Desplat.
Alexandre Desplat - Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1 OSTSoundtracky k Harrymu Pottterovi nabízely už od prvního dílu fantastický zážitek, protože slavnou čarovnou hudbu mělo možnost tvořit hned několik špičkových skladatelů. O první tři filmy se postaral dvorní skladatel Stevena Spielberga, devětasedmdesátiletý John Williams, který za svůj aktivní život zvládl složit hudbu k více než stovce filmů. Čtvrté pokračování zhudebnil skotský skladatel Patrick Doyle, který je dále autorem např. soundtracku k Eragonovi. Pátý a šestý díl má na svědomí Nicholas Hooper, který dal spolu s režisérem Davidem Yatesem filmům zcela jiný rozměr.
Dvěma částem závěrečného dílu zůstal režisér, skladatel nikoliv. O práci na sedmičce projevil zájem John Williams, který snad chtěl dokončit to, co začal (právě od něj pochází melodie Hedwig’s Theme, která se pro Harryho Pottera stala neodmyslitelnou). Nakonec ale padla volba na Francouze Alexandera Desplata, který loni získal Oscara za nejlepší hudbu k filmu Podivuhodný případ Benjamina Buttona.
Alexander Desplat se ve svém orchestrálním počinu nenechal ovlivnit nikým, kdo jeho práci na sáze o brýlatém čaroději předcházel. Šestadvacet tracků, které dohromady dávají více než sedmdesát minut čistě instrumentálního požitku, startuje skladba Oblivation. Z té zpočátku neuslyšíte nic, ale když patřičně otočíte knoflíkem na reproduktorech, za okamžik vás překvapí tichý nástup smyčců. Ty během několika desítek sekund dramaticky vygradují do momentu, kdy Desplat představí zbrusu nové téma, které se bude nenápadně opakovat hned v několika dalších skladbách.
Stejně jako film je i hudba k němu víc temná a dramatická než v předchozích dílech. Desplat dává v nejnapínavějších momentech příběhu prostor především smyčcům, které leckdy diktují tempo výrazněji než tympány. Skladby Sky Battle, Fireplace Escape, Death Eaters, Destroying The Locket, Caprtured and Tortured a především závěrečné Rescuing Hermione a The Elder Wand nabízí ty nejhlasitější promluvy především již zmiňovaných smyčců, ale také fléten a bubnů.
Prostor dostává i orchestr jako celek (Desplat spolupracoval s London Symphony Orchestra). Tracky The Will, Deadly Hallows a finální Farewell to Dobby se rozezvučí nespočtem nástrojů, které si postupně předávají základní linku. Dominantní přesto zůstávají opět smyčce.
Přichází však i klidné momenty, které vás okouzlí a donutí tiše naslouchat. Hned třetí Polyjuice Potion poprvé předvede citlivější stránku soundtracku, podobné nálady se dočkáme i v At The Burrow. Zvláštní kategorií jsou pak dvě skladby, které si v názvu společně nesou jméno jednoho z hlavních hrdinů - Ron's Speech a Ron Leaves definují ty nejdojemnější momenty celého alba.
Desplat si pohrává i s lehce netradičními variacemi. Za zmínku stojí track Lovegood, kde nechává plně promlouvat strunné nástroje, což dodává tak trochu asijský charakter. Jako hudba  z Východu zní i tajemný úvod Batilda Bagshot, kde pro změnu použil netradiční dřevěné dechy (shakuhachi), na které můžeme být zvyklí například ze soundtracku Johna Williamse k filmu Gejša. Absolutně samostatnou kapitolou zůstává klavírní romantická skladba Harry and Ginny.
Těžko posoudit, jestli by Williams zvládl práci na tomto projektu lépe. Jeho příznivci nejspíš těžce ponesou, že Desplat použil z původní a nejtypičtější potterovské melodie jen několik sekund ve skladbě The Will. Očividně se chtěl veškerému napodobování vyhnout, což se mu povedlo na jedničku. Soundtrack je téměř dokonale vyváženým dílem, kterému k dokonalosti chybí jen trochu výraznější téma, které bychom si mohli zpětně přehrávat v hlavě. Teď už můžeme jen hádat, jak si Desplat poradí s druhou, ještě o kapku dramatičtější fází, která do kin přijde v létě.



Harry Potter And The Deathly Hallows Part 1 OST - Rescuing Hermione

Album: Alexandre Desplat - Harry Potter And The Deathly Hallows Part 1 OST
Celkový čas: 73:44
Skladby: Obliviate // Snape to Malfoy Manor // Polyjuice Potion // Sky Battle // At the Burrow // Harry and Ginny // The Will // Death Eaters // Dobby // Ministry of Magic // Detonators // The Locket // Fireplaces Escape // Ron Leaves // The Exodus // Godric's Hollow, Graveyard // Bathilda Bagshot // Hermione's Parents // Destroying the Locket // Ron's Speech // Lovegood // The Deathly Hallows // Captured and Tortured // Rescuing Hermione // Farewell to Dobby // The Elder Wand.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY