Blu-ray recenze: Mission: Impossible - Rogue Nation

Vydáno: 10.03.2016 07:00 - a Martin Bubrín | foto: facebook tvůrce

Jak si ve srovnání s předchozími díly stojí pátý díl filmové série Mission: Impossible? A jak obstojí obrazový přepis s ohledem na ostatní letošní blockbustery vydané na BD? A co dobře polovina bonusů, kam se poděla?

Mission: Impossible - Národ grázlůRecenzoval/a dne 10.03.2016 07:00. Jak si ve srovnání s předchozími díly stojí pátý díl filmové série Mission: Impossible? A jak obstojí obrazový přepis s ohledem na ostatní letošní blockbustery vydané na BD? A co dobře polovina bonusů, kam se poděla? Hodnocení: 4
Mission: Impossible - Národ grázlů
Mission: Impossible - Rogue Nation
Thriller / Akční / Dobrodružný
USA, 2015 , 131 min.

Režie: Christopher McQuarrie
Scénář: Christopher McQuarrie, Christopher McQuarrie, Drew Pearce, Bruce Geller
Kamera: Robert Elswit
Herci: Tom Cruise, Jeremy Renner, Simon Pegg, Rebecca Ferguson, Ving Rhames, Sean Harris, Simon McBurney, Zhang Jingchu, Tom Hollander, Jens Hultén, Alec Baldwin, Mateo Rufino, Fernando Abadie, Alec Utgoff, Hermione Corfield

Česká premiéra: 09.12.2015

Mission: Impossible - Národ grázlů hodnocení na Kinobox.cz: 80.56 %
Z naší recenze na filmserver.cz: "Režisér Christopher McQuarrie (i jeho spoluscenárista Drew Pearce) svou úlohu zvládá a zároveň lze vidět, že je velkým fanouškem série. Film tak není pouze dalším z řady samostatných dobrodružství (jako byl vždy třeba James Bond), ale příběh se zjevně odehrává ve stejném světě jako jednička (zmínka vloupání do sídla CIA v Langley) i čtyřka (zmínka poničení Kremlu).

Tom Cruise, Rebecca Ferguson ve filmu Mission: Impossible - Národ grázlů / Mission: Impossible - Rogue NationV obsazení se vrací známí z minulého dílu Simon Pegg i Jeremy Renner, po vzoru Maggie Q však nyní coby ženská část týmu vypadla i Paula Patton, aby se uvolnil prostor pro „cizí“ agentku v podání Rebeccy Ferguson. Místo v týmu pak vyplňuje veterán Ving Rhames, který je zde na rozdíl od štěku v minulém díle už zase „na plný úvazek“. Speciálně v souvislosti s docela velkou rolí Simona Pegga lze v některých částech vypozorovat částečný posun od „sólovky“ až skoro k „buddy movie“, ale ač se Benji na sidekicka Ethana Hunta velmi hodí, nakonec to nepřekročí rámec spolupráce v rámci týmu.

Humoru zde oproti čtyřce téměř neznatelně ubylo a celé se to malinko opět přiblížilo serióznější trojce, ale zdrojem zábavy již stabilně zůstává Simon Pegg, kterého ostatně lze pouze milovat, nebo nenávidět. Možná budu za kacíře, ale Jeremymu Rennerovi jeho úloha agenta Brandta sedne skoro lépe než role Clinta Bartona alias Hawkeye z Avengerů. Na Vingu Rhamesovi je znát zub času nejvíce (není divu, když tomuto pánovi, který si naše srdce získal jako Marcellus Wallace z Pulp Fiction, už je skoro šedesát), zato jen o pár let mladší Cruise vypadá ve formě (resp. digitální retuše jsou zdařilé).

Tom Cruise ve filmu Mission: Impossible - Národ grázlů / Mission: Impossible - Rogue NationVizuální stránka věci a speciální efekty jsou na tradičně vysoké úrovni, přičemž se zde velmi spoléhá na praktické efekty a práci kaskadérů a Tom Cruise si neodpustil některé kousky provést osobně. Film rovněž není ve 3D, což já osobně kvituji s povděkem. Část ve Vídeňské státní opeře pak byla v tomto ohledu naprosto famózní, kdy napětí podložené majestátní hudbou představení Turandot. Naproti tomu soundtrack od Joea Kraemera je sice veskrze zdařilý, nicméně nejde o žádný skvost.

Celému filmu tedy v zásadě není moc co vytknout, laťka je poslední tři díly pořád víceméně na stejné úrovni (a to docela vysoko), nicméně snímek stále jede podle nějaké šablony a nových prvků zde naleznete právě tolik, abyste měli pocit nějaké inovace, ale pak už nic navíc. Toto není nutně výtka. Balancování v rámci žánru a dilema zda hranice toho, co dobře funguje, posunout, či nikoli, je odvěký problém kinematografie. Jenže právě „to navíc“ přináší divákovi silný přetrvávající zážitek, který v tomto případě mít nebude." (9/10)

Upoutávka na film Mission: Impossible - Národ grázlů (2015)

BD obal filmu Mission: Impossible - Národ grázlů / Mission: Impossible - Rogue NationMission: Impossible - Národ grázlů vychází ve dvou provedeních. První, určené pro širokou veřejnost, má standardní balení v plastové krabiče, ve které se nachází disk s filmem v Dolby Atmos zvuku a až na audiokomentář otitulkovanými bonusy. Druhé, vyhrazené pouze pro zákazníky a zákaznice (vzhledem k častému šovinismu tipuji spíše to první) e-shopu Film-Arena, by mělo být k dostání pro české nakupující příštím rokem a nabídne steelbook s bonusovým diskem se 70 minutami česky otitulkovaných bonusů, z nichž necelá hodina (50 minut) je zcela nových. Holt, doby, kdy adekvátně vybavené disky nebyly exkluzivními záležitostmi pro několik vyvolených, jsou nejspíš pryč. Dostihlo to Terminator: Genisys, týká se to i Mission: Impossible - Národ grázlů. U nás je sice ještě extrémnější než ve Spojených státech, protože v nich je "exkluzivní obsah" u několika prodejců, nikoliv jiného, tyto edice jsou k dostání vedle e-shopů i v obchodech, je jich relativně dost a především jsou v podstatě pro všechny, nikoliv jenom pro přispívající členy klubu/včas si v konkrétní dobu objednávající. Inu, zisk dvoudiskového vydání se pro mnohé stane nemožnou misí, protože kupující fanoušci jsou až na druhém místě za těmi loajálními ochotnými investovat ještě víc. (MS)

Výňatek z dokumentu o kaskadérských výkonech (na zemi) ve filmu Mission: Impossible - Národ grázlů (2015)

Tom Cruise ve filmu Mission: Impossible - Národ grázlů / Mission: Impossible - Rogue NationMission: Impossible – Národ grázlů je doma stejně působivý jako v kině. Je potěšující zjistit, že všechny audiovizuální kvality zůstaly zachovány a divák si tak může užít naprosto srovnatelnou zábavu i na několikanásobně menší ploše. Blu-ray přepisu tak jako ve většině případů nákladných studiových snímků není co vytknout – film si stále zachovává svůj drajv i organický feeling, který je patrný z přepisu 35mm záznamu na digitální médium. Akční scény jsou přehledné a patřičně velkolepé a lze si v nich vychutnat spoustu jemných nuancí, svou působivostí však nezaostávají ani detailní záběry, na nichž vynikne každý rys obličeje nebo propracovaný prvek. Bohatá je i paleta barev, která svou plností tvoří neuvěřitelně živý svět, a zároveň i tonálně rozlišuje rozmanitá prostředí pro větší přehlednost.

Pokud byl obrazový přepis vynikající, dá se ještě něco pozitivnějšího napsat o zvuku? Ten totiž jako jeden z mála Blu-rayů přichází s Dolby Atmos a nabízí tak neskutečně rozmanitou selekci zvuků, které dohromady vytvářejí pohlcující a vtahující zážitek. Automobilové honičky, střelba, pěstní souboje, dialogy, hudba – vše zní zkrátka naprosto skvěle, velkolepě a přesně, jak byste od velkého akčního blockbusteru čekali. (BM: 10/10)

Výňatek z dokumentu o kaskadérských výkonech (ve vzduchu) ve filmu Mission: Impossible - Národ grázlů (2015)

Christopher McQuarrie a Tom Cruise
Národ grázlů potkal podobný osud jako Ghost Protocol, protože u obou je větší část bonusů přítomna na bonusovém disku, který se k nám nedostal (čtvrtý díl), respektive je dostupný pouze u jednoho specializovaného prodejce (pátý díl). Neznamená to, že kupující pořizující si jednodisk z běžného prodeje přichází o vše, protože (neotitulkovaný) audiokomentář a přes tři čtvrtě hodiny (otitulkovaných) tematických dokumentů patří k tomu nejlepšímu, co bylo loni v rámci přídavných materiálů k vidění a slyšení.

Dominuje jim dvojice Christopher McQuarrie a Tom Cruise, kteří jsou pojímáni jako auteuři, jimž nejde o nic menšího než překonat předchozí díly série a zároveň se inspirovat tím nejlepším, co v rámci žánru (akčního thrilleru) vzniklo. Sjednocující princip "překonání předchozího" je příznačný jak pro vysoce informativní audiokomentář Cruise a McQuarrieho, ve kterém zazní vše podstatné o snad každém aspektu tvorby (zejména inspiračních zdrojích!), tak pro sedm featurettů.

Rebecca Ferguson, Tom Cruise ve filmu Mission: Impossible - Národ grázlů / Mission: Impossible - Rogue NationPrvní (Lighting the Fuse) v šesti minutách pojednává jednak o dlouhodobé známosti Cruise a McQuarrieho (napsal Valkýru, podílel se na úpravách Na hraně zítřka, napsal a režíroval cruiseovský vehikl Jack Reacher), jednak o tom, jak se druhý jmenovaný podíval na předchozí díly série a snažil se v pětce napravit nedostatky apod. Druhý, o půl minutu delší (Cruise Control), se více zaměřuje na producenta a představitele ústřední role Toma Cruise, který nejenom že nemá hvězdné manýry (tak určitě!), ale navíc se nenechává skoro dublovat v kaskadérských výkonech, čímž je akce jiná oproti ostatním filmům. Osmiminutovka Heroes rozšiřuje zaměření z hlavní hvězdy na tým, čímž se posiluje jednak návaznost na taktéž týmové předchozí dva díly série, jednak se ukazuje, že odlišnost tentokrát spočívá v jiném pojetí postav (např. Benji je znovu odstaven od akce a předstírá nepřátelství k Ethanovi, agentka je silná a soběstačná, není předmětem milostného románku).

Další trojice dokumentů se v pěti až sedmi minutách detailněji zaobírá konkrétní akční scénou. Cruising Attitude je o předtitulkové sekvenci s letadlem a o tom, jak Cruise neustále posouvá hranice, co se týče kaskadérských (resp. svých) výkonů v rámci série. Mission: Immersible je, jak název napovídá, o heistu ve vodě. Nezapomene se připomenout, že se jedná o typický prvek série, zde ozvláštněný umístěním lupičského kousku nikoliv do přísně střežené centrály (první díl), ale pod vodu. O honičce, ve které se vystřídá několik dopravních prostředků, je Sand theft Auto, ve které filmaři zužitkovali svou poučenost jinými honičkami z jiných snímků.

Poslední fičura The Mission Continue pak Mission: Impossible vsadí do kontextu celé série (pětka odkazuje na předchozí díly - replikování rozhovoru z jedničky, králičí packa, výbuch Kremlu ad.) a odliší od ostatních špionážních dobrodružných počinů (M:I více sází na zvraty v zápletce, maskování postav a obecně uvádění publika v omyl). Pokud chcete vědět víc (žádný dokument o scéně v opeře?, nic o post-produkci?), budete se muset poohlédnout jinde, kde je ale v současnosti dvoudisková edice vyprodaná.

Výňatek z dokumentu o kaskadérských výkonech (pod vodou) ve filmu Mission: Impossible - Národ grázlů (2015)

Alec Baldwin, Simon Pegg ve filmu Mission: Impossible - Národ grázlů / Mission: Impossible - Rogue NationMission: Impossible - Národ grázlů je nejenom nejlepším příspěvkem do "huntovské" série, ale i - díky inteligentnímu vyprávění a poučenému čerpání z kinematografické minulosti - jedním z nejlepších (akčních) thrillerů 21. století. Na Blu-ray se zvukem v Dolby Atmos, které patří k letošním nejlepším, a s obrazem, který kvůli nevyrovnanosti přepisu z důvodu užití několika kamer mírně zaostává za letošní špičkou. Bonusy svým množstvím patří bohužel ke standardu (informativní audiokomentář a cca třičtvrtě hodiny neméně zajímavých tematických dokumentů), ale hodnocení mohlo být výrazně lepší. Oapkuje se totiž stejná situace jako u Terminator: Genisys, kde steelboková edice s bonusovým diskem (s dalšími padesáti minutami nových materiálů) je určena výhradně jednomu tuzemskému prodejci monopolizujícím si zdejší trh s disky pro domácí kino.