Recenze: Schmitke - český mysteriózní thriller ve stylu Lynche

Vydáno: 12.08.2015 17:30 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Nadějný český režisér Štěpán Altrichter studoval filozofii a psychologii v Berlíně, posléze filmovou režii v Postupimi, a nyní celovečerně debutuje česko-německým snímkem pojmenovaným po jeho hlavním hrdinovi – Schmitke.

SchmitkeRecenzoval/a Jan Varga dne 12.08.2015 17:30. Nadějný český režisér Štěpán Altrichter studoval filozofii a psychologii v Berlíně, posléze filmovou režii v Postupimi, a nyní celovečerně debutuje česko-německým snímkem pojmenovaným po jeho hlavním hrdinovi – Schmitke. Hodnocení: 3
Julius Schmitke je zhruba pětapadesátiletý sudetský Němec, jenž bydlí sám (s občasnou návštěvou dcery) v panelákovém bytě a pracuje ve firmě zabývající se výrobou vrtulí, větráků a větrných elektráren (nebo tak něco). Jeho každodenní rutina je narušena neočekávanou pracovní cestou, kdy je nucen s výrazně mladším a rozjívenějším kolegou cestovat firemní dodávkou do Krušných hor, kde se v malé české vesnici někde pod Klínovcem jedna z elektráren rozbila a je potřeba ji spravit.

Fotografie z filmu  / SchmitkePo příjezdu do opravdu zanedbané a nevlídné vesničky se oba rychle seznámí s jejími svéráznými obyvateli, pustí se do práce, ale oprava se jim nedaří, a tak se ubytují v místní pivnici. Ráno Schmitke zjišťuje, že jeho kolega zmizel i s dodávkou, a že nikdo ve vesnici o něm nic neví. Dodávka je později nalezena v příkopu u lesa (a opodál mrtvý jelen), ale po kolegovi jako by se slehla zem.

Zbytek filmu je v podstatě věnován tomu, že Schmitke svého spolupracovníka zoufale hledá, přičemž těch možností, kam mohl zmizet, se postupně vyrojí opravdu hodně:

• Mohl se v lese propadnout do dolů, v nichž dříve nacisté těžili cín.
  • Mohl se celou dobu nevinně potloukat někde po okolí, ostatními nespatřen.
  • Mohl ho zabít duch jakési mrtvé hraběnky.
  • Mohl ho zabít jakýsi „Medvědí muž“.
  • Vesničané ho mohli namlít do polévky, kterou v závěru filmu hlavnímu hrdinovi strkají pod nos (tahle teorie je moje oblíbená).

Fotografie z filmu  / SchmitkePostupem času nicméně z filmu celkem jasně vyplyne, že zabývat se otázkami typu „která z těch variant se ukáže být správnou“ a „co překvapivého nakonec Schmitke vypátrá“ je naprosto bezpředmětné, protože film skončí, aniž by Schmitke cokoli vypátral, nebo aniž by se divák dozvěděl, co se s tím jeho kolegou vlastně doopravdy stalo. Nejde totiž o mysteriózní thriller (i když jisté důvody pro toto označení by tu byly), ani o detektivku. Jde o umělecké drama s občasnými prvky černé komedie, v němž by měl divák nalézat různé metaforické významy, paralely a roztodivné interpretace všeho možného.

Tudíž je celkem možné, že ona pátrací odysea je ve skutečnosti metaforou pro hledání duševní rovnováhy a klidu, kterého nakonec Schmitke dosáhne v hlubinách krušnohorských lesů tak nějak sám od sebe, na rozdíl od své dcery, která v honbě za stejnou duchovní metou marně cestuje po buddhistických klášterech a medituje s kameny. Je možné, že onen Medvědí muž, o němž se v průběhu filmu denně mluví v rádiu, je symbolem tohoto harmonického ideálu vnitřní vyrovnanosti, který Schmitke nutně potřeboval nalézt, aby se konečně vymanil z osidel nenaplňujícího zaměstnání a stereotypního života na šedivém sídlišti. Možná že i ty Krušné hory, věčně zabalené do depresivní mlhy, nějak symbolizují hrdinovo nitro. A ta neopravitelná větrná elektrárna je pravděpodobně zas symbolem pro marnost lidského snažení, ať už na obecné úrovni, nebo ve smyslu zotročení přírody pomocí technologií za účelem výroby levné energie.

Fotografie z filmu  / SchmitkeKdyž se budete snažit, tak určitě vymyslíte i nějaké skryté významy pro ty všudypřítomné díry v zemi, co v kopcích zbyly po nacistech, pro toho ducha umrlé hraběnky, pro toho jelena a pro tu polívku. Rozhodně však nemá cenu snažit se přistupovat k příběhu filmu jakkoli racionálně a hledat v něm nějaké jednoznačné a logické vysvětlení, které by do zápletky se zmizelým technikem vpravilo trochu světla. To totiž patrně záměrem tvůrců nebylo – spíš jim opravdu šlo o to, aby se u jejich filmu diváci zamýšleli, dlouze rozebírali jeho jednotlivé elementy a sémanticky je interpretovali.

Na jednu stranu tedy oceňuji, že u nás (respektive v koprodukci s Německem) vzniklo něco skutečně netradičního, co čeští filmaři většinou nenatáčejí, přičemž nejde jen o téma filmu nebo o jeho vyznění. Spousta věcí v něm je totiž na české poměry takřka unikátní a zejména pak práce se zvukem – s tichem, s hluky, se strašidelnými šelesty lesního porostu. Ohromující je zvuk oné rozbité elektrárny, který je neskutečně impozantní a neuvěřitelně děsivý, vyloženě jak z nějakého hororu. Velmi dobrý je německý herec Peter Kurth v hlavní roli i většina herců v rolích vedlejších. Kamera je taktéž nadstandardní.

Fotografie z filmu  / SchmitkePřesto se nemohu zbavit dojmu, že kupříkladu tvůrci nedávno uvedeného snímku Nenasytná Tiffany (také debutanti) se obdobně pokusili o něco neobvyklého a podařilo se jim to mnohem víc – nebo lépe řečeno – konzistentněji. Připouštím, že do jisté míry to může být způsobeno i tím, že Tiffany se i přes veškerý svůj myšlenkový přesah a sociálně-společenský podtext může se ctí měřit především s lacinými béčkovými horory z 80. let, zatímco Schmitke vybízí ke srovnání třeba s tvorbou Davida Lynche nebo se Shyamalanovou Vesnici (co do práce s atmosférou strašidelného lesa určitě) – zkrátka s „vyšší ligou“, na kterou ovšem nemá. Problém nicméně tkví i jinde.

Nenasytné Tiffany je např. od začátku jasné, o co půjde. Oproti tomu Schmitke dost dlouho k žádným interpretačním tendencím nesvádí a přinejmenším do dvou třetin se tváří, jako by mělo jít opravdu o něco dějového a mysteriózního, nad čím bude divák spolu s titulním hrdinou nejprve udiveně tápat a posléze bude šokován náhlým rozuzlením s překvapivou pointou. K ničemu takovému ale nedojde a místo toho vám začne pomalu docházet, že by bylo lepší začít s těmi interpretacemi. Výjimkou je krátký dovětek po závěrečných titulcích, který je sice celkem vtipný, ale ani zdaleka nic nevysvětluje.

Fotografie z filmu  / SchmitkeNo a pak je tu pár věcí, které jsou už spíš jen matoucí a zbytečné, než že by plnily ve filmu jakoukoli užitečnou funkci. Jaký smysl má třeba to, že se mezi těmi pivem a kouřem nasáklými vesnickými křupany pohybuje žena, která se obléká a i vypadá jako top-manažerka nějaké přední pražské firmy?

Schmitke rozhodně není divácký, není jednoduše uchopitelný a ocení ho hlavně ti, co preferují náročnější a umělečtější filmy, u nichž se bez namáhání mozkovny neobejdou. Pro filmové festivaly je ideální (z Německa má Štěpán Altrichter cenu za nejlepší debut) a celkem by mohl být úspěšný i jinde v zahraničí. Je na něm znát, že za ním stojí inteligentní a schopní lidé, kteří mají talent, vědí, co chtějí říct a jak to chtějí říct, a ačkoli zatím nejsou natolik zkušení, aby to dokázali i dokonale realizovat, tak se je vyplatí do budoucna sledovat.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz]
Originální trailer filmu Schmitke

• Recenzente, viděl jste film do konce? (JZ, 02.09.2016 23:06) Reagovat

Asi ne, protože byste nemohl napsat: "...protože film skončí, aniž by Schmitke cokoli vypátral, nebo aniž by se divák dozvěděl, co se s tím jeho kolegou vlastně doopravdy stalo." - doporučuji vydržet a nevypínat to při titulcích.

• Ano, viděl. (Jan Varga, 04.09.2016 19:28) Reagovat

Ve třetím odstavci od konce totiž píši: "Výjimkou je krátký dovětek po závěrečných titulcích, který je sice celkem vtipný, ale ani zdaleka nic nevysvětluje." Což je pravda, protože z něj sice je patrné, jestli je ten kolega naživu nebo mrtvý, ale co dělal nebo kde byl, se z něj nedozvíte.
      Otázka tedy nezní, jestli jsem já viděl film do konce (pochopitelně ano), ale jestli jste vy dočetl mou recenzi až do konce.